Reprezentanții Consiliului Județean, ai ROMATSA și ai Autorității Aeronautice Civile Române au prezentat astăzi stadiul lucrărilor la Aeroportul Internațional Brașov Ghimbav, precum și termenele asumate în vederea operaționalizării.
Elementele principale pentru ca aeroportul să devină funcțional sunt echipamentele de radionavigație pentru furnizarea cărora contractul a fost semnat în decembrie anul trecut. Criza mondială de cipuri, afectează însă și aceste furnizări de echipamente, însă autoritățile județene și aeronautice au dat asigurări că lucrurile au intrat totuși în linie dreaptă și aeroportul va deveni funcțional până în vara anului viitor.
Directorul Autorității Aeronautice Civile Române , Nicolae Stoica, a precizat că a fost stabilit un grafic care prevede că zborul de verificare a echipamentele de radionavigație instalate ar urma să aibă loc în perioada septembrie – octombrie, iar în ianuarie să fie efectuate și procedurile convenționale de verificare a procedurilor de zbor. „Dacă echipamentele vor întârzia din cauza situației internaționale legate de microcipuri, ne va da și nouă termenele peste cap. Sunt echipamente noi, care nu mai există în România, iar controlorii de trafic trebuie instruiți pe acestea. Dacă ele întârzie și termenele de finalizare vor fi prelungite”, a punctat directorul AACR.
Ultimul echipament pentru clădirea de contingență va ajunge la Ghimbav în octombrie, după cum a precizat coordonatorul proiectului aeroportului, Alexandru Anghel. „Situația mondială ne pune și pe noi în situația de a avea întârzieri din cauza livrărilor. Noi am semnat contractul pentru echipamentele de radionavigație în decembrie, iar în ianuarie – februarie s-a făcut proiectul tehnic. Apoi, s-au lansat în producție echipamentele de radionavigație și nu puteau fi livrate mai repede. După ce vor fi instalate, se pot face verificările în zbor”, a adăugat președintele CJ Brașov, Adrian Veștea.
Potrivit estimărilor actuale, primele curse aeriene putea ( tehnic) pleca de pe Aeroportul Ghimbav în iunie 2023. „S-a stabilit un grafic, iar în cursul iunie 2023 Aeroportul Ghimbav să devină operațional. Toate termenele sunt dependente de anumite condiționalități și limitări. Vom depune toate eforturile ca termenul să fie respectat”, a precizat Adrian Cojoc, director general ROMATSA.
„Operaționalizarea înseamnă că din data aceea se poate zbura. Aeroportul va fi deschis traficului pentru orice utilizator. Din data aceea de la ora 0.00 se va putea zbura de la Brașov”, a declarat Alexandru Angel.
Directorul DSNAR Arad, Florin Manta, centrul de unde vor fi dirijate zborurile de la Brașov, a precizat că pregătirea controlorilor pentru tipul de spațiu aerian existent la Brașov a început deja, însă ultima fază se poate realiza după ce toate echipamentele vor fi funcționale. „După ce vor fi definitivate procedurile de zbor, va începe pregătirea pe simulator. Iar la final, pe echipamentele de dirijare, care vor fi instalate în sala de dirijare. Toate activitățile sunt interdependente, nu poți face ceva, până nu ai altceva. În zona tehnică unde vor fi instalate echipamentele de radionavigație nu trebuie să existe fir de praf, deci nu pot fi sărite etape. După ce totul este gata, urmează publicarea acestui aeroport. Toți operatorii la nivel global trebuie să introducă informațiile în calculatoarele aeronavelor, până la cel mai mic detaliu. Orice mică sincopă poate să afecteze acest termen. Condițiile meteo nepotrivite pot da peste cap și zborurile de calibrare. Sunt extrem de complexe. Se pot face și 20 de zboruri pe zi, din toate direcțiile, cu un avion special. Publicarea nu o poți înainta până nu ai toate detaliile”, a mai declarat Forin Manta.
Citeste mai mult