Calendarul Marilor Premii din 2023
Componența echipelor
RED BULL RACING – Honda RBPT (RB19)
1. Max Verstappen (Olanda)
11. Sergio Perez (Mexic)
FERRARI (SF-23)
16. Charles Leclerc (Monaco)
55. Carlos Sainz (Spania)
MERCEDES (F1 W14)
63. George Russell (Marea Britanie)
44. Lewis Hamilton (Marea Britanie)
ALPINE – Renault (A523)
31. Esteban Ocon (Franța)
10. Pierre Gasly (Franța)
McLAREN – Mercedes (MCL60)
81. Oscar Piastri (Australia)
4. Lando Norris (Marea Britanie)
ALFA ROMEO – Ferrari (C43)
77. Valtteri Bottas (Finlanda)
24. Zhou Guanyu (China)
ASTON MARTIN – Mercedes (AMR23)
18. Lance Stroll (Canada)
14. Fernando Alonso (Spania)
HAAS – Ferrari (VF-23)
20. Kevin Magnussen (Danemarca)
27. Nico Hulkenberg (Germania)
ALPHA TAURI – Honda RBPT (AT04)
21. Nyck de Vries (Olanda)
22. Yuki Tsunoda (Japonia)
WILLIAMS – Mercedes (FW45)
23. Alexander Albon (Thailanda)
2. Logan Sargeant (SUA)
Având în vedere modul în care cel supranumit și ”olandezul zburător” a câștigat în 2022 cel de-al doilea său titlu mondial, cu un număr record de 15 victorii, reușind curse de senzație pe Hungaroring și la Spa-Francorchamps, sezonul ce stă să înceapă duminică în Bahrain are un principal favorit: tandemul Verstappen – Red Bull, unul greu de oprit în drumul spre noi recorduri. Totuși, Max Verstappen crede că acum Mercedes va fi principala rivală: ”În ultima parte a anului trecut, echipa germană părea foarte puternică”. Formația austriacă pornește la drum cu un handicap, având mai puțin timp pentru teste aerodinamice la RB19 față de adversari, aceasta deoarece a câștigat competiția constructorilor și a primit sancțiuni pentru depășirea bugetului în 2021.
Poate reintra Ferrari în lupta pentru titlu ?
La vârful ierarhiei se întrevăd puține schimbări, cu toate că cei de la Ferrari și Mercedes nu au stat cu mâinile în sân și par să fi recuperat din terenul pierdut față de Red Bull. Vicecampionii de la ”căluțul cabrat”, acum cu Frederic Vasseur la cârmă, speră să obțină primul titlu după o așteptare de 15 ani și atacă noua stagiune competițională cu varianta SF-23, mult mai fiabilă decât precedenta, care performa în calificări, iar în curse își arăta limitele, înregistrând numeroase abandonuri și erori de strategie. Mercedes a pus la punct un monopost (W14) pe măsura talentului septuplului laureat Lewis Hamilton și a tânărului său coechipier George Russell, care a simțit deja gustul victoriei în ”Marele Circ” la penultima cursă a sezonului trecut. De remarcat este faptul că ”săgețile argintii” au revenit la culoarea neagră. În afara celor trei echipe de top, doar Alfa Romeo și-a păstrat aceeași garnitură de piloți. Japonezii de la Honda au revenit ca furnizori de motoare la Red Bull și AlphaTauri.
Best of the rest
Mai multe echipe, chiar dacă au ca obiectiv locul 4, sunt îndreptățite să spere la câteva clasări pe podium. Pierre Galsy, care vine să întregească o echipă cu motor și piloți din Franța, consideră că ”este doar o chestiune de timp până când Alpine va reveni în lupta pentru victorii”. A523 reprezintă o evoluție semnificativă față de mașina de anul trecut, complet remodelată și diferită.
În 2023, McLaren va sărbători 60 de ani de când legendarul pilot neozeelandez Bruce McLaren a fondat echipa, de unde și denumirea șasiului MCL60, care a prezentat multe probleme în testele recent încheiate. Se va ridica Oscar Piastri la valoarea lui Lando Norris? Nico Hulkenberg mai are încă ceva de demonstrat în competiția supremă a așilor volanului? Va câștiga de Vries duelul cu Tsunoda în cadrul codașei AlphaTauri ?
După rezultatele înregistrate în cea de-a doua parte a stagiunii trecute, și cei de la Aston Martin, având în vedere faptul că dispun acum de serviciile celui mai experimentat pilot din Formula 1, spaniolul Fernando Alonso (356 MP disputate!), speră să urce în prima parte a ierarhiei, mai ales că Alfa Romeo pot miza doar pe calitățile și valoarea lui Valtteri Bottas. Williams va încerca să scape de ultima poziție între constructori, însă misiunea nu este deloc ușoară.
Fără Vettel și Ricciardo
Cvadruplul campion german Sebastian Vettel a spus adio competiției, lăsându-i locul la Aston Martin lui Fernando Alonso. De asemenea, în grila de start nu îi vom mai regăsi nici pe Daniel Ricciardo, Mick Schumacher și Nicholas Latifi. Revin pe circuite Nico Hulkenberg (la Haas) și Nyck de Vries, campionul Formulei E în 2020-2021 și Formulei 2 în 2019 (la AlphaTauri). Își vor face debutul marea speranță australiană Oscar Piastri, campion în urmă cu doi ani în Formula 2, cu McLaren și americanul Logan Sargeant, cu Williams.
Calendar încărcat
În premieră, 23 de întreceri figurează în calendarul din acest an al Formulei 1. În Statele Unite se vor desfășura trei Mari Premii, dintre care un nou experiment pe străzile din Las Vegas, la lumina reflectoarelor. Revine cursa din Qatar și lipsește Grand Prix-ul din ”Hexagon”. Marele Premiu al Chinei a fost anulat din cauza restricțiilor legate de Covid și nu va fi înlocuit. Noul calendar va păstra pauza tradițională de vară, în august. Formatul de Sprint urmează să fie rulat în cadrul a șase întreceri: Baku, Spielberg, Spa-Francorchamps, Losail, Austin și Interlagos.
Modificări de regulament
Toate echipele au trebuit să ia în considerare modificări care necesită o reproiectare a podelelor, ridicate acum cu 15 mm. Federația Internațională de specialitate interzice utilizarea separatoarelor de goluri pe aripile din față. Masa minimă a mașinilor scade cu 2 kg, ajungând la 796 kg (cu pilot). Dimensiunile oglinzilor retrovizoare sunt mărite, pentru a permite o mai bună vizibilitate. Nu în ultimul rând, plafonul bugetar a fost redus la 135 de milioane de dolari.
1:30,305
Este cel mai bun timp al sesiunii oficiale de teste, desfășurată la finele săptămânii trecute la Sakhir și aparține maxicanului Sergio Perez, care l-a devansat pe Lewis Hamilton cu 0,359 s (1:30,664). Fernando Alonso a completat nu mai puțin de 270 de tururi în cele trei zile, fiind urmat de Nyck de Vries (246) și Logan Sargeant (229). La polul opus se află piloții de la McLaren (Piastri 170, Norris 142) și Felipe Drugovich (117), care l-a înlocuit pe Lance Stroll, rănit la încheietura mâinii în urma unei accident de bicicletă. Echipele cu cele mai multe tururi în testele din Bahrain au fost AlphaTauri (456), Williams (439) și Ferrari (417), în coada topului fiind cei de la Alpine (353) și McLaren (312).
1079
reprezintă numărul de Mari Premii disputate din 1950 încoace, pe 77 de circuite din 34 de țări; 772 de piloți au luat startul la cel puțin o întrecere, 113 sunt câștigători de curse, iar 34 au în palmares titlul mondial.
Grupaj realizat de Laurențiu Borca
Acest articol Dorință de revanșă pentru Ferrari și Mercedes a aparut prima data in Servuspress.
Citeste mai mult