• Acasa
  • Contacteaza-ne
  • Schimb de link-uri
DATA:
16/11/2025
  • Acasa
  • Contacteaza-ne
  • Schimb de link-uri
TRIMITE MESAJ
  • Acasa
  • Contacteaza-ne
  • Schimb de link-uri
No Result
View All Result
Home Stiri Olt

Vremuri incerte pentru producătorii de vehicule electrice: aproape jumătate dintre cumpărătorii români nu ar lua în considerare achiziționarea unui vehicul electric

Ziare Online 24 de Ziare Online 24
16/11/2025
in categoria Stiri Olt
0
0
SHARES
0
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Deși UE intenționează să interzică până în 2035 vânzările de vehicule noi pe combustibili fosili, șoferii nu se grăbesc să treacă la vehiculele electrice. Multe guverne introduc diverse stimulente financiare pentru a încuraja adoptarea vehiculelor electrice, dar vânzările scad vertiginos de îndată ce acestea sunt scoase din uz.
Un sondaj recent realizat de compania de date auto carVertical a dezvăluit că aproape jumătate dintre cumpărătorii din România nu ar lua momentan în considerare achiziționarea unei mașini electrice.
Majoritatea cumpărătorilor nu sunt pregătiți să cumpere o mașină electrică
Când li s-a cerut să numească tipul preferat de propulsie auto, 35,9% dintre respondenții sondajului carVertical au ales motorul pe benzină, 45,9% motoarele care funcționează cu motorină, 13,2% motoarele hibride și 5% motorul electric. Acest lucru dovedește că șoferii preferă mașinile cu motoare cu ardere internă și încă nu sunt pregătiți să adopte alternativele.
Aproape jumătate dintre cumpărătorii români (45,6%) care au răspuns sondajului au declarat că nu ar cumpăra în prezent un vehicul electric și doar 14,4% ar lua în considerare achiziționarea unuia. 40% au ezitat, răspunzând totuși că s-ar putea să cumpere un vehicul electric în viitor.
„Prețurile ridicate ale vehiculelor electrice, lipsa stațiilor de încărcare și prezența unor mituri despre vehiculele electrice se numără printre motivele pentru care oamenii nu sunt tentați să le achiziționeze. Devine din ce în ce mai clar că va fi o provocare să abandonăm mașinile care au motoare cu combustie internă. Pașii pe care guvernele îi fac nu sunt suficienți pentru a convinge oamenii, șoferii nefiind încă deciși să treacă la vehicule electrice”, spune Matas Buzelis, expert în industria auto din cadrul carVertical.
UE a legiferat o interdicție privind vânzarea de mașini noi pe benzină și motorină începând cu 2035, impunând ca toate vehiculele noi vândute din acel punct încolo să aibă emisii zero pentru a îndeplini obiectivul de neutralitate climatică al blocului comunitar pe care și l-a asumat până în 2050. Cu toate acestea, unele state membre, inclusiv Italia, au solicitat o flexibilitate mai mare în atingerea acestor obiective deoarece se tem de un impact economic negativ asupra întregii industrii auto.
Întreținerea mai ieftină și taxele mai mici sunt printre factorii care stimulează trecerea la vehiculele electrice
Cei care sunt în favoarea vehiculelor electrice și ar putea cumpăra unul au diverse motive pentru care le preferă. Majoritatea respondenților (42,4%) consideră că este mai ieftin să folosești și să întreții o mașină electrică. Deoarece vehiculele electrice au mai puține piese mobile, costurile de întreținere sunt de obicei mai mici în comparație cu vehiculele pe benzină sau motorină. Creșterea prețurilor la combustibili încurajează și ea șoferii să treacă la motoarele electrice, acestea fiind văzute ca o alternativă mai accesibilă pe termen lung.
28,5% dintre șoferii chestionați ar alege o mașină electrică datorită taxelor mai mici. În UE, multe țări reduc sau renunță la taxele pe proprietate auto pentru a încuraja adoptarea vehiculelor electrice. În România, vehiculele electrice sunt scutite complet atât de taxa de înmatriculare cât și de taxa anuală de drum.
12,1% dintre respondenți ar alege o mașină electrică datorită subvențiilor guvernamentale. În momentul de față România oferă până la 7.500 EUR (aproximativ 37.000 lei) pentru achiziționarea de vehicule electrice noi.
13,2% dintre utilizatorii carVertical spun că ar alege o mașină electrică din motive ecologice. Cu toate acestea, pe măsură ce orașe precum Bucureștiul extind zonele cu emisii reduse, deținerea unui vehicul electric devine mai puțin o alegere ca stil de viață și mai mult o necesitate pentru șoferii care conduc în mediul urban și care doresc să evite amenzile, taxele ridicate și restricțiile (3,8%).
Reducerea subvențiilor determină încetinirea adoptării vehiculelor electrice
Mai multe țări din UE au redus sau au eliminat subvențiile pentru achiziționarea vehiculelor electrice. Suedia și-a încheiat subvențiile pentru achiziții în 2022 și Germania la sfârșitul anului 2023, în ambele cazuri producându-se o scădere semnificativă a vânzărilor de vehicule electrice noi.
Sub administrația președintelui Donald Trump din SUA au fost adoptate reduceri semnificative ale politicilor favorabile vehiculelor electrice, inclusiv revocarea mandatelor de vânzare a vehiculelor electrice, reducerea sau eliminarea creditelor fiscale federale și înghețarea finanțării infrastructurii pentru vehicule electrice. Aceste schimbări au încetinit ritmul de adoptare al vehiculelor electrice și provoacă un climat plin de incertitudine pentru producătorii auto.
Nu este și cazul României unde în 2025 guvernul a majorat subvențiile pentru vehicule electrice, avantajele fiscale și sprijinul pentru infrastructura de alimentare. Aceste măsuri au contribuit la clasarea României în fruntea regiunii CEE în ceea ce privește rata de adoptare a vehiculelor electrice.
„Stimulentele guvernamentale sunt o modalitate costisitoare de a stimula vânzările vehiculelor electrice, dar adevărata problemă este sustenabilitatea”, notează Buzelis. „De îndată ce aceste stimulente sunt reduse, prețurile suportate de cumpărători vor crește considerabil. Cererea reală va crește doar atunci când oamenii vor începe să aleagă aceste vehicule în mod organic, nu pentru că sunt susținute de subvenții ci pentru că vor economisi sume semnificative reducând costurile de funcționare, lucru pe care se pare că nu îl iau încă în considerare.”
Producătorii auto răspund crizei prin reduceri de personal
Când au fost întrebați de ce nu ar cumpăra un vehicul electric, 35,4% dintre respondenții din România au spus că mașinile electrice sunt prea scumpe, 23,9% erau îngrijorați de autonomia redusă, 25,3% au subliniat infrastructura slabă și 8% au menționat valoarea de revânzare scăzută (alte motive 7,4%).
După cum explică Buzelis, „mașinile electrice au în prezent o valoare de revânzare relativ scăzută, dar acest lucru poate funcționa în favoarea cumpărătorilor. Cei care caută un vehicul electric second-hand pot găsi oferte excelente pe care nu le pot găsi cumpărând vehicule pe benzină sau motorină.”
Primul val de adoptare a vehiculelor electrice a fost deja parcurs în totalitate. „Cei care își doreau să cumpere un vehicul electric au deja unul. Vehiculele electrice ar funcționa foarte bine și în rolul de mașină secundară iar cumpărătorii încep să ia acest aspect în considerare”, notează Buzelis.
În 2025 mai mulți producători auto importanți au anunțat reduceri semnificative de personal ca parte a strategiei de reducere a costurilor din cauza tarifelor și a schimbărilor de producție. Stellantis a concediat temporar 900 de angajați în cinci fabrici din SUA și a întrerupt producția la unitățile din Mexic și Canada. General Motors a anunțat mai multe runde de concedieri care însumează peste 3.000 de angajați, în timp ce Nissan se pare că intenționează să închidă șapte fabrici și să elimine 10.000 de locuri de muncă la nivel global.
Alți producători mari inclusiv Porsche, Volvo și Volkswagen, au anunțat reduceri de locuri de muncă, reflectând o restructurare la nivel de sector pentru a face față presiunilor pieței.
Concurența tot mai mare din partea producătorilor chinezi modelează și ea piața vehiculelor electrice. BYD și-a extins rapid prezența în Europa, depășind Tesla la vânzările de vehicule electrice cu baterie (BEV) pentru prima dată în aprilie 2025. BYD s-a bucurat de o creștere a vânzărilor de 359% față de anul precedent, în ciuda tarifelor mai mari impuse de UE pentru vehiculele electrice chinezești. Este încă devreme să spunem dacă producătorii auto chinezi îi pot convinge pe europeni să treacă la vehiculele electrice, dar creșterea rapidă a vânzărilor pe care le înregistrează are deja consecințe asupra economiei europene.
Metodologie
Concluziile cercetării se bazează pe un sondaj afișat pe ecranul de încărcare al raportului carVertical, realizat între 15 și 22 aprilie 2025. Sondajul a avut aproximativ 16.000 de respondenți din 35 de țări. Întrucât sondajul a vizat doar utilizatorii carVertical, eșantionul reprezintă persoane interesate activ de mașini second-hand, cele mai mari rate de răspuns fiind din Polonia, Franța și România.
Articolul Vremuri incerte pentru producătorii de vehicule electrice: aproape jumătate dintre cumpărătorii români nu ar lua în considerare achiziționarea unui vehicul electric apare prima dată în Olt Alert.

Citeste mai mult

Articolul precedent

De la ce a pornit incendiul devastator care a nenorocit, ieri, o familie din Olt/ VIDEO

Related Posts

Stiri Olt

De la ce a pornit incendiul devastator care a nenorocit, ieri, o familie din Olt/ VIDEO

16/11/2025
Stiri Olt

Mai multe zile libere pentru angajații din România la finalul lui 2025 și începutul lui 2026! Noul an va începe cu o minivacanță

16/11/2025
Stiri Olt

Prognoza meteo 16 noiembrie 2025. Săptămâna se încheie cu temperaturi foarte mari, pentru această perioadă. Maxima zilei, de 21 de grade

16/11/2025
Stiri Olt

Horoscop 16 noiembrie. Unii nativi își regăsesc echilibrul, în timp ce alții au parte de tensiuni acasă

16/11/2025
Stiri Olt

Calendar 16 noiembrie 2025. Astăzi este prăznuit Sfântul Apostol și Evanghelist Matei

16/11/2025
Stiri Olt

Bosnia – România 2-1 final / Tricolorii au dezamăgit la Zenica, urmează un baraj de „foc”

15/11/2025

Cele mai recente stiri

  • Vremuri incerte pentru producătorii de vehicule electrice: aproape jumătate dintre cumpărătorii români nu ar lua în considerare achiziționarea unui vehicul electric 16/11/2025
  • De la ce a pornit incendiul devastator care a nenorocit, ieri, o familie din Olt/ VIDEO 16/11/2025
  • România, învinsă de Bosnia-Herțegovina după o repriză a doua de coșmar 16/11/2025
  • Mai multe zile libere pentru angajații din România la finalul lui 2025 și începutul lui 2026! Noul an va începe cu o minivacanță 16/11/2025
  • Ce amar, ce chin, ce jale, la Bosnia – România! 16/11/2025
  • Prognoza meteo 16 noiembrie 2025. Săptămâna se încheie cu temperaturi foarte mari, pentru această perioadă. Maxima zilei, de 21 de grade 16/11/2025
  • Horoscop 16 noiembrie. Unii nativi își regăsesc echilibrul, în timp ce alții au parte de tensiuni acasă 16/11/2025
  • Calendar 16 noiembrie 2025. Astăzi este prăznuit Sfântul Apostol și Evanghelist Matei 16/11/2025
  • România lui Mircea Lucescu a cedat la Zenica. Mergem la barajul CM 2026 de pe traseul din Liga Națiunilor 16/11/2025
  • Bosnia – România 2-1 final / Tricolorii au dezamăgit la Zenica, urmează un baraj de „foc” 15/11/2025

Web design by Dianys Holding - realizare website

© 2021 Ziar Online 24. Toate drepturile sunt rezervate. Parteneri: Stiri Transilvania 24Digi Stiri Muntenia 24 Ziare Locale 24

No Result
View All Result
  • Home
  • Stiri Ilfov

© 2021 Ziar Online 24. Toate drepturile sunt rezervate. Parteneri: Stiri Transilvania 24Digi Stiri Muntenia 24 Ziare Locale 24