Un sfert dintre copiii din mediul rural nu știu să scrie și să citească
În România anului 2025, decalajul dintre elevii de la sat și cei de la oraș rămâne uriaș. În timp ce în marile centre copiii învață încă de la grădiniță literele și cifrele, în satele vulnerabile unul din patru elevi de ciclu primar abia reușește să citească și să scrie propoziții simple, potrivit datelor prezentate de asociația Teach for Romania.
În școlile din programele Teach For Romania și Toți Copiii Citesc, 26% dintre copiii dintr-o clasă necesită sprijin suplimentar în literație. Aceasta înseamnă că 1 din 4 copii din mediul rural pornește cu riscuri majore în dezvoltarea abilităților de citit și scris. Mai mult, diferența dintre copilul cu cel mai mic scor și cel cu cel mai mare scor este echivalentă cu cel puțin un an școlar, chiar dacă aceștia învață în aceeași clasă. Factori precum lipsa frecventării grădiniței și statutul socio-economic scăzut contribuie semnificativ la aceste decalaje, care se adâncesc pe parcursul anului școlar.
„Problema literației în România nu mai este doar o statistică, ci o realitate care afectează viețile copiilor și comunităților întregi. Atunci când un copil nu învață la timp să scrie și să citească, întreaga lui școală devine o luptă continuă și șansele lui de viitor se reduc drastic. Nu este o provocare pe care școala o poate duce singură – e nevoie de profesori pregătiți, de resurse educaționale accesibile și de o mobilizare națională pentru a preveni abandonul școlar timpuriu”, a transmis Sorana Pogăcean, director de dezvoltare la Asociația Toți Copiii Citesc.
Profesorii implicați în programele remediale au constatat că mulți dintre copii nu recunosc toate literele alfabetului, citesc silabisind, fără să înțeleagă sensul textului, nu pot formula corect propoziții scurte în scris și rămân în urmă la toate materiile, pentru că lipsa literației blochează accesul la învățare.
„96% din copiii înscriși în programul remedial de literație erau cu 3-4-5 clase în urmă la evaluările inițiale. Prin intervenția profesorilor unu la unu, într-un an școlar, majoritatea reușesc să recupereze cel puțin o clasă din decalajul acumulat. Investiția în acest tip de intervenție funcționează și este esențială pentru a ne asigura că nu lăsăm niciun copil în urmă. Experiența ne spune că toți elevii sunt capabili să recupereze, dacă ne calibrăm metodele la ritmul și nevoile lor specifice”, a explicat Iuliana Pielmuș, CEO Teach for Romania.
Un caiet de 506,99 lei, valoarea șansei la educație
Pentru a atrage atenția asupra costului real al educației din sistemul de învățământ și al consecințelor pe termen lung ale problemelor structurale din sistem asupra viitorului copiilor, campania „Educație Accesibilă pentru Toți” a prezentat simbolic un caiet vândut cu 506,99 lei. Prețul nu este întâmplător: el reprezintă suma medie necesară pentru un an de lecții de recuperare și materiale educaționale care pot readuce un copil la nivelul clasei sale.
Acești bani pot face diferența dintre un copil condamnat la analfabetism funcțional și unul pregătit să-și continue studiile, arătând că educația remedială poate fi făcută accesibilă prin mobilizarea resurselor și a comunității.
Inițiativa Teach for Romania, Toți Copiii Citesc, demonstrează că soluțiile pentru reducerea decalajelor educaționale există, dar pentru a avea impact real este nevoie de sprijin constant. Programele se bazează pe profesori bine pregătiți, care lucrează individual cu elevii, pe resurse educaționale adaptate copiilor cu dificultăți și pe implicarea comunității, care poate susține prin donații intervențiile remediale.
Articolul Un sfert dintre copiii din mediul rural nu știu să scrie și să citească apare prima dată în Monitorul Expres – Stiri Brasov.
Citeste mai mult