Trenul împins cu mare viteză de Ioan Popa pe ruta Reșița – Timisoara a deraiat din cauza birocrației CFR. Se încearcă repunerea lui pe șine.
Unul dintre cele mai ambițioase proiecte de infrastructură feroviară din vestul țării, care ar fi trebuit să modernizeze legătura dintre Reșița și Voiteni, riscă să nu mai fie finalizat. Cel puțin, nu cu fonduri din Planul Național de Redresare și Reziliență!
Deși Primăria Reșița a finalizat la timp documentația, noile reglementări privind finanțările europene prin PNRR, și blocajele birocratice de la nivel central, pun sub semnul întrebării viitorul investiției.
Proiectul „Reabilitarea liniei CF Reșița Nord – Timișoara Nord cu extensie Voiteni – Stamora Moravița – Frontieră” este rezultatul unui protocol încheiat, în urmă cu mai bine de patru ani, între patru unități administrativ-teritoriale: primăriile Reșița și Timișoara și consiliile județene Timiș și Caraș-Severin și prevedea, inițial, ca pe linia modernizată să circule garnituri de mare viteză.
Tronsonul Reșița – Voiteni a fost predat deja, de luni bune, către CFR Infrastructură, după ce Primăria Reșița nu a primit avizul necesar pentru a organiza singură licitația de execuție.
CITEȘTE ȘI: Modernizarea căii ferate Reșița – Timișoara, sub presiune! „Cartoful fierbinte pleacă de la noi din mână”
Întârzierea avizului de la CFR a dus la blocarea procedurilor și, implicit, la pierderea timpului necesar implementării proiectului. Termenul limită pentru finalizarea lucrărilor este decembrie 2026, iar fără o intervenție rapidă din partea CFR, acest termen devine imposibil de atins.
„Proiectul de cale ferată a fost predat integral către CFR Infrastructură. Tronsonul Voiteni – Berzovia – Bocșa – Reșița, care era prins în PNRR cu 167 de milioane de euro, probabil nu se mai face din PNRR, pentru că nu are cum să se termine până la anul, chiar dacă ar trebui să facă oamenii ăștia licitație acum”, a comentat primarul Ioan Popa situația actuală a proiectului.
Cu alte cuvinte, Primăria Reșița și-a făcut partea, iar mingea este acum în terenul CFR Infrastructură, instituția care ar fi trebuit să lanseze licitația și să gestioneze implementarea efectivă a lucrărilor.
Există însă o rază de speranță. Edilul reșițean spune că proiectul ar putea fi finanțat printr-un alt program european.
„Noi avem doi colaboratori la Ministerul Transporturilor. Un domn Ardelean și un domn Dobre care țin legătura cu Comisia Europeană. Am înțeles că acest tronson a fost introdus în Programul Operațional de Transport și, foarte probabil, se face tot cu fonduri europene, dar printr-un alt program și nu prin PNRR”, a adăugat primarul Reșiței.
Cât privește tronsonul Timișoara – Voiteni – Stamora Moravița, parte din coridoarele europene de transport, acesta are șanse și mai mari să fie menținut pe lista proiectelor finanțate, chiar și în afara PNRR.
„Celălalt tronson, Timișoara – Voiteni – Stamora Moravița, este un tronson care este în culoarele europene de transport. Acesta, cu siguranță, intră tot pe POT, dar nu știu să dau mai multe detalii, pentru că țin de Ministerul Transporturilor”, a conchis Ioan Popa.
Explicație foto: De la stânga la dreapta, Dominic Fritz, Ioan Popa, Romeo Dunca și Alin Nica, la momentul semnării, la Reșița, a contractului cu Metroul SA, societatea care a elaborat documentația pentru modernizarea căii ferate Reșița – Timișoara.