Tăieri de sinecuri: Ministrul Dezvoltării propune eliminarea indemnizațiilor pentru membrii ATOP, economisind 22 milioane de lei anual.
Ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, propune eliminarea indemnizațiilor membrilor Autorităților Teritoriale de Ordine Publică (ATOP), o măsură care are ca scop reducerea costurilor administrative și eficientizarea cheltuielilor publice. Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației a publicat miercuri un proiect de act normativ în acest sens, estimând o economie de aproape 22 milioane de lei pe an.
O primă măsură a noului Guvern pentru reducerea cheltuielilor
Această propunere este prima măsură avansată de Ministerul Dezvoltării de la investirea noului Guvern din această săptămână. Prin intrarea în vigoare a actului normativ, se estimează o reducere de 5,4 milioane de lei pentru restul anului curent și de aproape 22 milioane de lei anual din bugetele administrației publice locale.
„Eficientizăm administrația publică centrală și locală și reducem costurile serviciilor publice. Avem nevoie de servicii publice de calitate oferite cetățenilor, dar și de o cură de slăbire a statului” – a subliniat ministrul Dezvoltării, Cseke Attila.
Actul normativ prevede ca, începând cu data de 1 septembrie 2025, activitatea desfășurată în plen și în comisii de către membrii ATOP să fie neremunerată, ceea ce va conduce la o reducere semnificativă a cheltuielilor.
Contextul și motivația eliminării indemnizațiilor ATOP
ATOP (Autoritatea Teritorială de Ordine Publică) este un organism cu rol consultativ, fără personalitate juridică, care se organizează și funcționează la nivelul municipiului București și al fiecărui județ. Activitatea sa se desfășoară în interesul comunității, având ca scop asigurarea bunei desfășurări și sporirea eficienței serviciului poliției locale.
Ministrul Cseke Attila a argumentat necesitatea acestei măsuri prin faptul că, în prezent, membrii ATOP primesc indemnizații de ședință stabilite de Consiliul General al Municipiului București sau de consiliile județene, în cuantumuri de 5-10% din indemnizația lunară a primarului general sau a președintelui consiliului județean.
Membrii ATOP se întâlnesc în ședințe ordinare trimestrial (de patru ori pe an) și în ședințe extraordinare ori de câte ori este nevoie. Participarea membrilor (care variază de la 13 la 17) la aceste ședințe generează cheltuieli însemnate de la bugetele locale, considerate disproporționale față de nevoile de dezvoltare a comunităților.
Spre exemplu, în unele județe, în anul 2024, au avut loc patru ședințe ordinare de plen și nouă ședințe extraordinare. Un membru ATOP putea primi 3.285 lei net pentru o singură ședință lunară, ceea ce ducea la un fond lunar de 50.000 lei și un buget anual de 600.000 lei pentru această structură pe județ, sume considerate foarte mari în raport cu indicatorii economici ai județului. De asemenea, există diferențe semnificative între județe, variind între 400-500 lei și câteva mii de lei, fără un criteriu unitar de stabilire a acestor valori sau a activității depuse de membri, a mai precizat Ministerul Dezvoltării.
Articolul Tăieri de sinecuri: Ministrul Dezvoltării propune eliminarea indemnizațiilor pentru membrii ATOP, economisind 22 milioane de lei anual apare prima dată în Monitorul Expres – Stiri Brasov.
Citeste mai mult