Revenim la forme… Un pic de Platon… O distincție esențială pentru filosofia sa este teoria Formelor, distincția dintre realitatea perceptibilă, dar neinteligibilă (știința) și realitatea imperceptibilă, dar inteligibilă (matematica). Formele sunt arhetipuri perfecte ale căror obiecte reale sunt copii imperfecte. Puteți descoperi în câteva dintre evenimentele Babel 2023 transpunerea în limbajul dramatic a ideilor de mai sus…
Să ne amintim că în Republica, celebrul dialog platonician, forma cea mai înaltă este considerată ca fiind Forma Binelui, sursa tuturor celorlalte Forme care ar putea fi cunoscute prin rațiune. De altfel, în filosofie în general, forma este o categorie care desemnează structura internă și externă a unui conținut, modul de organizare a elementelor din care se compune un obiect sau un proces. În teatru, desigur, formele sunt totalitatea mijloacelor de exprimare a conținutului unei opere artistice, totalitatea mijloacelor de expresie (melodie, ritm, armonie etc.) care redau conținutul unei compoziții dramatice.
Într-un text mai vechi, domnul Mihai Constantin Ranin argumenta ideea că actul teatral se dovedește o structură complexă, în care elementele se îmbină osmotic, se condiționează, se armonizează, iar intenția creatorului este de a încerca să-și pregătească virtualul spectacol pentru întâlnirea cu opera sa. Această întâlnire nu trebuie să fie întâmplătoare, căci poate dăuna și operei și spectatorului rătăcit, îndepărtat de multă vreme de teatru. E de datoria creatorului să inducă tresăriri de conștiință în spectator, căci pe acest teren zguduit, modificat, receptarea se face cu o mai mare ușurință, indiferent de calea (tragică sau comică) aleasă.
Ediția din acest iunie 2023 a Festivalului Babel încearcă să facă, până acum cu succes, chiar acest lucru.
Post-ul TABLETA DE… BABEL – Ionuț CRISTACHE – BABEL 2023 – DESPRE FORMĂ CA ELEMENT ESENȚIAL ÎN TEATRU (3) apare prima dată în Gazeta Dambovitei.
Citeste mai mult