Sindicatele din Educație critică dur intenția de majorare a normei didactice: Calitatea educației și profesorii, sacrificate pentru deficitul bugetar.
Federațiile sindicale din domeniul educației își exprimă vehement dezacordul față de o potențială majorare a normei de ore de predare pentru cadrele didactice. Acestea avertizează că o astfel de măsură ar compromite grav calitatea actului educațional, ar duce la epuizarea și demotivarea profesorilor, ar descuraja tinerii să urmeze o carieră în învățământ și, în cele din urmă, ar submina misiunea fundamentală a educației. „Pentru salariații din învățământ creșterea normei de predare este inacceptabilă! Nu mai sacrificați încă o dată sistemul de învățământ pentru a acoperi sinecurile de partid”, transmit sindicaliștii.
Măsură inoportună și nedreaptă, cu consecințe grave
Într-un comunicat de presă comun, Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret“ și Federația Națională Sindicală „Alma Mater“ protestează ferm împotriva intenției grupului de lucru de la Palatul Cotroceni de a majora norma didactică.
Reprezentanții sindicatelor subliniază că „o asemenea măsură este nu doar inoportună, ci și profund nedreaptă, cu consecințe grave asupra calității actului educațional, a sănătății mentale a profesorilor și a viitorului învățământului românesc.” Aceștia adaugă că, într-un context deja dificil, marcat de lipsa personalului calificat, salarizare inadecvată, birocrație excesivă și un nivel crescut de stres profesional, majorarea normei didactice nu ar face decât să agraveze problemele existente.
Dezavantajele creșterii normei didactice, conform sindicatelor
Sindicatele argumentează că o creștere a numărului de ore de predare săptămânale va avea următoarele consecințe inevitabile:
Scăderea calității actului educațional: Un profesor suprasolicitat nu va mai avea timpul necesar pentru pregătirea lecțiilor, corecturi, evaluări, dezvoltare profesională sau implicare în activități extracurriculare. Într-o societate modernă, accentul trebuie pus pe calitate, nu pe cantitate.
Epuizarea și demotivarea cadrelor didactice: Meseria de dascăl necesită empatie, răbdare, energie și creativitate. Supraîncărcarea normei va genera o presiune psihică și fizică crescută, conducând la burnout și plecări din sistem. Timpul pentru pregătirea lecțiilor, corectarea lucrărilor, consilierea elevilor și dezvoltarea profesională continuă este deja limitat, iar orice creștere a normei va afecta grav echilibrul muncă-familie.
Descurajarea tinerilor de a alege o carieră în învățământ: În loc să se facă profesia didactică mai atractivă, o astfel de măsură ar transforma-o într-o alegere de sacrificiu, accentuând criza de personal calificat și cu vocație.
Compromiterea misiunii educației: Educația nu poate fi tratată ca o simplă industrie de producție. Profesorii nu pot fi transformați în „roboți de predare”. Mulți profesori sunt deja implicați în activități suplimentare (comisii, proiecte, consiliere, activități remediale) care nu sunt incluse în norma didactică actuală.
Acuzații la adresa factorilor decidenți și apel la dialog
Sindicatele acuză că experții guvernamentali nu cunosc în mod concret activitatea unui cadru didactic, în special în învățământul preuniversitar. Ei sugerează că o oră de predare la o clasă cu peste 25 de copii, dintre care unii cu cerințe educaționale speciale (fără profesor de sprijin), ar demonstra imediat cât de stresantă este activitatea didactică.
Se face apel la factorii decidenți să renunțe la această „măsură pripită” și să inițieze un dialog real cu federațiile sindicale reprezentative din învățământ. Sindicaliștii cer ca educația să fie tratată cu respectul și seriozitatea meritate și ca promisiunile făcute după greva generală din 2023 și cele din campania electorală să devină realitate, fără măsuri de austeritate care slăbesc sistemul.
Reprezentanții sindicali susțin că majorarea normei didactice este „doar o soluție contabilă”, aplicată unui sistem deja fragil, care are nevoie de sprijin, nu de povară suplimentară. Ei arată că, la nivel european, norma didactică de predare este în majoritatea țărilor mai mică decât în România și acuză că învățământul nu este responsabil pentru probleme precum pensiile speciale nerezolvate, nerealizarea reformelor pentru banii din PNRR, dublarea numărului de angajați în autoritățile centrale și locale (în timp ce în învățământ numărul a scăzut cu circa 10%), corupția transpartinică și evaziunea fiscală.
„Diminuarea cu numai 20% a evaziunii fiscale rezolvă acoperirea deficitului bugetar din acest an! Credem că a sosit momentul ca Ministerul de Finanțe să iasă public cu lista marilor datornici la bugetul de stat!”, se arată în comunicatul semnat de Simion Hancescu, Marius Ovidiu Nistor și Anton Hadăr. Mesajul final este clar: „Pentru salariații din învățământ creșterea normei de predare este inacceptabilă! Nu mai sacrificați încă o dată sistemul de învățământ pentru a acoperi sinecurile de partid! Și, nu uitați: Educația nu este o fabrică! Educația este o investiție, nu o cheltuială!”
Articolul Sindicatele din Educație critică dur intenția de majorare a normei didactice apare prima dată în Monitorul Expres – Stiri Brasov.
Citeste mai mult