Senatorul bistrițean Mircea Cristian Nicula a relatat întâlnirea sa cu Paul, un tânăr originar din Kenya, student la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Cluj-Napoca și viitor preot ortodox în țara sa natală. Discuția a oferit prilejul de a aduce în atenție o istorie mai puțin cunoscută în România: felul în care Ortodoxia a prins rădăcini în Kenya, o poveste atipică în peisajul religios african.
Profesorul universitar dr. Cristian Sonea a conturat, în cadrul întâlnirii, evoluția impresionantă a Bisericii Ortodoxe din Kenya — o mișcare spirituală care nu a fost impusă din exterior, ci a izvorât din dorința sinceră a comunităților locale de a descoperi credința autentică.
O mișcare născută din interiorul comunităților africane
Istoria Bisericii Ortodoxe din Kenya începe în anii 1920–1930, într-un context colonial britanic, când grupuri de credincioși Kikuyu și Luo au început să caute un creștinism independent de influența politică britanică, fidel tradiției vechi a Bisericii primare și deschis culturii africane. Aceștia au format primele organizații numite „African Orthodox Church”, inspirate din contactele cu mișcarea ortodoxă afro-americană.
Legătura cu Patriarhatul Alexandriei
Momentul decisiv survine în 1946, când reverendul kenyan Reuben Spartas Mukasa a trimis o scrisoare Patriarhiei Alexandriei, cerând recunoașterea canonică. Patriarhul Christophoros a trimis o delegație oficială, iar mișcarea a fost acceptată în sânul Patriarhatului Alexandriei , marcând nașterea Ortodoxiei canonice în Kenya.
Primele hirotonii și încercări
Anii 1950–1960 au adus organizarea canonică a Bisericii Ortodoxe kenyene:• în 1958 este înființată Eparhia Irinoupolis, cu centrul la Nairobi;• Reuben Spartas devine primul preot ortodox kenyan;• în Kenya ajunge tânărul misionar grec Makarios Tillyrides, cel care va deveni mai târziu Mitropolit al Kenyei.
Perioada războiului Mau Mau a fost una dificilă: mulți preoți ortodocși locali au fost persecutați sau arestați de autoritățile coloniale.
Expansiunea de după independență
După 1963, Ortodoxia a cunoscut o dezvoltare rapidă: apar parohii noi, școli, centre sociale, iar în 1970 se deschide Seminarul Teologic Makarios III — nucleul formării preoților africani. Tradiția ortodoxă este tradusă în limbile locale, iar cultura africană este integrată în viața liturgică.
Ortodoxia kenyană astăzi
În prezent, Biserica Ortodoxă din Kenya este una dintre cele mai dinamice comunități ortodoxe din Africa:• peste 300 de parohii;• zeci de școli și orfelinate;• viață liturgică profund contextualizată, cu cântări și tradiții locale.
Este condusă de Înaltpreasfințitul Makarios (Tillyrides), un ierarh grec care a format generații de clerici africani.
„Ortodoxia nu a fost adusă cu sabia, ci căutată cu inima”
Povestea începuturilor Ortodoxiei în Kenya arată caracterul ei universal: credința nu a fost impusă colonial, ci adoptată printr-o căutare autentică a comunităților africane.
„Ortodoxia nu a fost adusă cu sabia, ci căutată cu inima” — această idee exprimă cel mai bine esența unui parcurs spiritual unic, în care dorința de adevăr i-a condus pe credincioșii kenyeni către Biserica Ortodoxă.
Întâlnirea senatorului bistrițean cu tânărul Paul, viitor preot kenyan format în România, este o punte simbolică între două spații geografice și culturale care împărtășesc aceeași credință și aceeași dorință de a continua o istorie ce a pornit, cu aproape un secol în urmă, din inima comunităților africane.
Citeste mai mult