Multiplu campion național, vicecampion și de două ori campion balcanic, tânărul sportiv a urcat pe podiumul de premiere în urma competițiilor desfășurate în Cehia și în Slovacia.
Notăm două importante realizări obținute în vara aceasta: titlul de vicecampion în Campionatul European Alpe Adria la clasa Supersport NG ( Next Generation) și clasarea pe locul trei în Cupa Europeana FIM Supersport 600. Acesta este singurul campionat care se află încă în desfășurare, mai sunt patru etape, două vor avea loc în Turcia și alte două în Grecia. Meritoriu locul ocupat la Clasa Supersport New Generation de către Vlad Bar, care l-a secondat pe Patrick Pascotă, tânărul de doar 18 ani, continuatorul tradiției din familia campionului Ionel Pascotă.
Vlad Bar în circuitul de la Brno
De aproape zece ani, Vlad Bar stăpânește aceeași motocicletă, o MV Agusta de 800 de cm3, care îl ascultă docilă, mai ales atunci când dă frâu liber cailor putere atingând în circuit viteze de peste 250 de kilometri pe oră. Nu e singura din colecție, fiindcă așa se întâmplă la alergătorii de cursă lungă, e nevoie să știi pe ce te bazezi în garaj, adică pe motociclete de rezervă. Dar, unde se antrenează, pentru a ajunge la asemenea performanțe, vă întrebați? Ei bine, în general în afara țării fiindcă din păcate, la noi nu sunt amenajate circuite speciale moto la care să aibă acces toți sportivii. Există totuși două, un circuit privat la Adâncata, lângă București, și Transilvania Motor Ring, în județul Mureș, neomologat pentru curse moto. De aceea niciunul dintre circuite nu poate organiza etapele campionatului național, astfel încât competițiile au loc în afara țării, majoritatea în Grecia, în Bulgaria și Cehia, dar și în Ungaria și Slovacia.
Vlad Bar pe podium, după Circuitul de la Serres-Grecia
Inginer de profesie, lucrează la o multinațională de automotive din Timișoara, oraș în care s-a stabilit după studenție. De peste 20 de ani participă la curse interne și internaționale și a adunat o bogată colecție de cupe, medalii și diplome. De altfel, palmaresul său l-am notat în subsolul paginii.
Începutul poveștii despre motoare
Mărturisește că s-a apropiat de motociclete din copilărie, pasiunea fiindu-i transmisă de către unchiul său, Lucian Popoviciu, cel care în familie a fost deschizător de drumuri cum s-ar spune, unul dintre promotorii acestui sport din România.
„În vacanțele de vară, stând mai mult pe lângă unchiul meu la Giarmata, îl urmăream meșterind prin garaj. Din curiozitate, am vrut să încerc și eu și încet-încet, am prins gustul… La prima competiție am participat când aveam vârsta de opt ani și țin minte că aceasta s-a desfășurat pe pista aeroportului din Caransebeș. Aveam o motocicletă Malaguti, brand italian, de 50 de cm3, cumpărată de unchiul meu de la prieteni care aveau copii de vârsta mea. În perioada aceea erau foarte mulți copii, dar pe parcurs a cam dispărut interesul pentru moto. De fapt cultura pentru sporturi de acest gen a rămas în urmă. Vorbim comparativ cu ceea ce se întâmplă în jurul nostru, în țări din apropiere, Serbia, Bulgaria sau din Europa de Vest. Pe la sfârșitul anilor ‘90 era ceva deosebit și destul de accesibil pentru noi. Nu era nevoie de vreun echipament performant. După debutul meu din 1999, primii doi ani am fost vicecampion național la juniori, iar în 2003 am obținut primul meu titlu de campion național la clasa de 85 de cm3.”
Sigur că vremurile s-au schimbat și dacă în urmă cu câțiva ani o motocicletă costa câteva sute de euro, în momentul de față prețul sare ușor de câteva mii. Un asemenea hobby cere sacrificii, recunoaște campionul… „Da, nu este un sport ușor de practicat, nu e vorba doar despre motocicleta în sine, ci de tot ce înseamnă partea mecanică, întreținere, antrenamente, deplasări, participarea la concursuri și multe altele. Sponsorii nu prea sunt.”
Vlad Bar este considerat de către cei care practică acest sport ca fiind unul dintre cei mai buni mecanici din țară, dovadă fiind faptul că a asigurat asistența tehnică pentru Can Oncu, actual sportiv în campionatul mondial la clasa Supersport. „Când plec la competiții, motocicleta o transport cu VAN-ul meu, acolo am cauciucuri de schimb și toate instrumentele la îndemână pentru asistența tehnică în caz de nevoie.”
Ce câțiva ani, Vlad Bar a fondat Asociația Club Sportiv WeDo Racing, structură sportivă ce desfășoară activități în motor sportul românesc și are ca scop selecția, inițierea și pregătirea sportivilor în vederea participării acestora în cadrul competițiilor naționale și internaționale.
Cât privește activitatea WeDo Racing Team, există deja obiective bine definite pentru perioada următoare. „În momentul de față avem ca obiective pentru sezonul competițional viitor participarea și câștigarea Campionatelor European Alpe Adria, Balcanic și Național, la clasa Supersport. Ne bucurăm deja de rezultatele obținute de medicul reșițean Șerban Creșneac, prezent de puțină vreme în competiții naționale și internaționale.”
WeDo Racing Vlad Bar si Serban Cresneac
Pentru Vlad Bar, pasiunea continuă pentru că adrenalina cere implicare continuă. „Fiind o fire competitivă, cu siguranță atât timp cât vor exista competiții și ținte, voi participa. Dar, în momentul în care voi simți că nu mai sunt dispus să depun eforturile financiare necesare în primul rând și apoi eforturi pentru pregătirea materialului de competiție și pentru pregătirea fizică specifică, atunci voi lăsa concursurile deoparte și probabil voi fi doar un simplu călător pe două roți…”
Palmares:
Debut in Campionatul Național – 1999
Vicecampion National Juniori 50 cm3 Malaguti – 1999, 2000
Campion Național Juniori 50 cm3 Cagiva – 2003
Campion Național 85 cm3 Honda – 2003
Vicecampion Național 85 cm3 Honda – 2004
Vicecampion Balcanic și Național clasa 125 cm3 GP Honda – 2006, 2007
Campion Național clasa 125 cm3 GP Honda – 2008, 2009, 2010, 2011
Campion Est European și Național clasa Moto 3 Honda – 2012, 2013
Campion Național clasa Moto 3 Honda – 2014
Debut la clasa 600 Supersport și locul 4 în Campionatul Național Yamaha – 2014
Maestru al sportului – 2015
Locul 10 in Campionatul Național clasa Supersport 600 Yamaha – 2015
Locul 7 in Campionatul Național clasa Supersport 600 MV Agusta – 2016
Locul 3 in Campionatul Național clasa Supersport 600 MV Agusta – 2018, 2019
Locul 5 in Campionatul Național clasa Supersport 600 MV Agusta – 2020
Locul 4 in Campionatul Național clasa Supersport 600 MV Agusta – 2021
Vicecampion Național clasa Superstock 600 MV Agusta – 2022
Locul 3 in Campionatul Național clasa Superstock 600 MV Agusta – 2023
Vicecampion Est European și Național Superstock 600 MV Agusta – 2024
Vicecampion Național clasa Supersport 600 MV Agusta – 2025
Vicecampion European Alpe Adria clasa Supersport NG MV Agusta – 2025