Noul Mers al Trenurilor 2025–2026 intră în vigoare din 14 decembrie 2025, și va fi valabil până la data de 12 decembrie 2026, a anunțat CFR Călători.
Compania va asigura zilnic circulația a peste 1150 de trenuri, în funcție de perioada din an: 52 în trafic internațional, 20 Intercity, 112 Interregio, 26 trenuri sezoniere și 952 Regio, acoperind astfel transportul feroviar la nivel național. Potrivit CFR Călători, noul plan de circulație reflectă investițiile efectuate în modernizarea serviciului de transport feroviar, introducerea materialului rulant nou și operarea unor trenuri suplimentare pentru a răspunde mai bine cererii de mobilitate la nivel național și internațional.
Începând cu următorul mers al trenurilor, trenurile IR 72 și IR 73 vor circula pe relația directă Budapesta Keleti – București Nord, extinzând traseul actual care se încheia la Craiova. Această modificare va asigura o legătură directă cu capitala României.
Trenurile IR 346 și IR 347 vor circula din nou până la Viena Westbahnhof, pe un traseu direct, via Budapesta Kelenfold (în loc de Budapesta Keleti). Totodată, relația Baia Mare – Viena Westbahnhof va continua să fie deservită de trenurile Someș 687/686.
Pentru sezonul estival 2026, vor fi introduse 4 trenuri noi pe relația București Nord – București Progresu – Giurgiu – Ruse și retur.
Parteneriatul cu compania feroviară ucraineană UZ va continua în noul mers prin menținerea grupei de vagoane Kiev – Ungheni – București Nord și retur, grupa directă a trenului Prietenia 401/402, oferind o conexiune stabilă și sigură între România și Ucraina.
Având în vedere aderarea României la spațiul Schengen, staționările trenurilor internaționale vor fi reduse, ca urmare a eliminării controlului documentelor.
Programul feroviar 2025–2026 aduce schimbări și în traficul intern, prin introducerea de material rulant modern, creșterea gradului de confort și extinderea serviciilor de calitate pentru pasageri:
În planul de mers 2025–2026, CFR Călători va continua introducerea în circulație a vagoanelor și locomotivelor modernizate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), pe măsură ce acestea sunt livrate de uzinele specializate din România. Noile vagoane sunt dotate cu facilități moderne menite să îmbunătățească experiența de călătorie: internet Wi-Fi, sisteme de informare audio-video, camere de supraveghere, prize electrice, instalații de climatizare, toalete ecologice, precum și spații special amenajate pentru persoanele cu mobilitate redusă și chiar vagoane bar-bistro. Având în vedere creșterea calității serviciilor oferite în noul mers, prin care pasagerii vor beneficia de un nivel superior de confort, viteză și siguranță, unele trenuri Interregio care leagă Bucureștiul de Mărășești – Suceava/Iași, precum și de Brașov vor fi reclasificate în Intercity, utilizând în compunerea lor material rulant modernizat prin PNRR.
Un pas important în creșterea calității serviciilor feroviare în trafic intern îl reprezintă introducerea în circulație a trenurilor formate din noile rame electrice moderne de tip Alstom Coradia Stream, puse la dispoziție de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF). Aceste rame, parte dintr-un lot de 12 unități achiziționate din fonduri europene și adjudecate de CFR Călători în urma unei licitații competitive, sunt conforme standardelor europene actuale și pot atinge viteze de până la 160 km/h. Pentru noul mers al trenurilor, CFR Călători a programat utilizarea acestor rame moderne în compunerea a 26 de trenuri cu circulație zilnică, repartizate pe cele mai solicitate rute: 14 trenuri între București Nord și Constanța și retur, 6 trenuri între București Nord și Craiova și retur, 2 trenuri pe ruta București Nord – Craiova – Deva și retur, 2 trenuri între București Nord și Arad și retur și alte 2 București Nord – Brașov și București Nord – Timișoara Nord și retur. Introducerea ramelor Alstom Coradia Stream în circulație se va desfășura în conformitate cu livrarea acestora. Potrivit CFR Călători, până la data de 1 februarie 2026 vor fi operate 11 rame din primul lot de 12.
CFR Călători a planificat punerea în circulație în decursul anului 2026 a 7 trenuri formate din rame PESA, aflate în prezent în proces de testare și recepție, pe relația București – Buzău – Adjud și retur. Acestea sunt achiziționate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) și vor fi introduse în exploatare după finalizarea tuturor procedurilor tehnice și administrative, precum și predarea lor efectivă către CFR Călători.
Materialul rulant utilizat în noul Mers al Trenurilor include, pe lângă unitățile noi Alstom, PESA și materialul rulant modernizat prin fonduri PNRR, și vagoane modernizate în ultimii ani din fonduri proprii, conforme cu standardele europene, precum și material rulant mai vechi, aflat într-un proces gradual de înlocuire. Pe măsură ce noile rame Alstom, ramele PESA și unitățile de material rulant modernizat prin fonduri PNRR vor intra în exploatare, acestea vor înlocui treptat vagoanele cu uzură mai înaintată.
Articolul Noul Mers al Trenurilor 2025–2026 intră în vigoare din 14 decembrie apare prima dată în Monitorul Expres – Stiri Brasov.
Citeste mai mult