CFR are în modernizare peste 160 de kilometri de cale ferată în vestul țării. De ce durează atât de mult un astfel de proiect? Specialiștii explică pas cu pas procesul de reabilitare.
Proiectul modernizării liniei ferate Caransebeș – Lugoj – Timișoara – Arad este în plină desfășuare, dar nu va fi gata decât în 2026. Procedurile sunt complexe, birocrația stufoasă și lucrările ample.
„Ai observat că o linie de cale ferată este în lucru de ani de zile și te întrebi de ce durează atât? Ei bine, modernizarea unei linii feroviare este un proces amplu, care presupune mai multe etape esențiale și o coordonare riguroasă”, spun reprezentanții CFR Infrastructură Timișoara.
Studiul de fezabilitate, o etapă esențială
Studiile de fezabilitate sunt realizate conform obiectivelor stabilite în strategiile naționale sau europene. Se analizează traseul, se fac măsurători geo, topo, se estimează costuri, se elaborează documentații necesare scenariilor și se alege cel optim din punct de vedere tehnico-economic.
Se obține certificatul de urbanism și toate avizele necesare, inclusiv acordul de mediu. Au loc întâlniri cu autoritățile locale și instituțiile implicate în procesele de avizare.
Obiectivul de investiții trebuie aprobat conform legislației în vigoare, în funcție de valoarea sa. Se aprobă culoarul de exproprieri ca fiind de interes național.
„În funcție de lungimea traseului, condițiile din teren și sursa de finanțare, elaborarea și aprobarea studiului de fezabilitate poate dura între 2 și 4 ani”, explică specialiștii.
Identificarea sursei de finanțare și licitația
Urmează demersuri pentru identificarea surselor de finanțare. Proiectul trebuie inclus într-un program de finanțare, național, prin bugetul de stat, sau european, prin programe operaționale sau alte mecanisme de finanțare.
Se organizează licitații publice pentru desemnarea constructorilor și supervizorilor, cu reguli clare și transparente, conform legislației în vigoare. Și acest proces poate dura chiar și peste un an.
Proiectarea și execuția lucrărilor
Proiectarea presupune întocmirea documentației necesare emiterii autorizației de construire. Se avizează proiectul tehnic și se emite ordinul de începere al lucrărilor.
Modernizarea efectivă a unei linii ferate presupune lucrări la șine, terasamente, poduri, tuneluri, instalații de semnalizare, peroane și alte elemente esențiale.
„În timpul execuției pot apărea riscuri, cum ar fi descoperirea unor situri arheologice ce necesită descărcări de sarcină arheologică, necesitatea de exproprieri suplimentare sau relocări de utilități. În tot acest timp, circulația trenurilor trebuie menținută sau deviată, ceea ce complică intervențiile și conduce, de cele mai multe ori, la extinderea termenului de execuție”, mai aflăm de la CFR.
Testarea și punerea în funcțiune
Toate componentele noi sunt verificate și se efectuează teste pentru siguranță și eficiență. Abia apoi linia este redeschisă complet, cu viteze mai mari și condiții moderne.
„În funcție de lungimea traseului, condițiile din teren, sursa de finanțare și ținând cont că majoritatea lucrărilor de pe coridoare sunt interdependente și se execută menținând circulația trenurilor, întregul proces de execuție poate dura între 6 și 8 ani”, concluzionează speialiștii.
În vestul țării se lucrează la modernizarea celor 4 loturi din sectorul feroviar Caransebeș – Lugoj – Timișoara – Arad. Cel mai avansat este cel cuprins între Lugoj și Timișoara, însă toate trebuie finalizate până la sfârșitul anului 2026, pentru a obține finanțarea din PNRR.
Citeste mai mult