Primarul Reșiței, Ioan Popa, atrage atenția că dezvoltarea turismului în Caraș-Severin nu trebuie să rămână la stadiul de discurs festiv, ci să devină o prioritate reală, susținută de toți factorii de decizie locali și naționali.
În cadrul evenimentului dedicat Zilei Banatului Montan, desfășurat vineri, 13 iunie, la Consiliul Județean Caraș-Severin, edilul a vorbit deschis despre lipsurile județului în ceea ce privește valorificarea potențialului său turistic și a cerut formarea unui grup de lucru interinstituțional care să stabilească direcții clare de acțiune.
„Banatul Montan este într-o suferință cruntă, economic vorbind, și, cu riscul de a deranja puțin festivismul acestei sărbători, aș vrea să vă spun că acest demers ar trebui să fie completat de câteva lucruri importante. Esențiale, din punctul meu de vedere, ca să nu rămână o formă fără fond, ca să nu ne întâlnim o dată pe an să facem o horă, un maraton și să zicem că am sărbătorit Ziua Banatului Montan. Să ne constituim într-un grup puternic de lucru care să prioritizeze anumite chestiuni, și să punem realmente umărul cu toți pentru a scoate Caraș-Severinul din zona în care este el acum”, a spus Ioan Popa în fața unei săli pline de parlamentari, primari și șefi de instituții publice.
Edilul a amintit că ideea dezvoltării turistice a zonei Semenic a fost conturată încă din 2004, într-o perioadă în care demersurile sale erau privite cu scepticism, iar el era considerat mai degrabă un idealist decât un inițiator de proiecte viabile. Astăzi, însă, proiectul de dezvoltare a domeniului turistic de pe Semenic este aproape de realizare.
„Primele planuri schițate de dezvoltare alpină în Semenic le am de când nu făceam administrație publică, când mulți râdeau de mine că veneam cu planșele după mine la Consiliul Județean sau la Camera de Comerț. Ne-a trebuit 21 de ani ca să ajungem aici, aproape să facem proiectul de la Semenic. Ne mai trebuie 10 – 11 milioane de euro, pe lângă cei 30 pe care i-am obținut de la Ministerul Economiei și Turismului pentru acest proiect. Dar, în acești ani, s-au făcut demersuri nenumărate pentru a ajunge unde suntem astăzi”, a precizat primarul Reșiței.
Patru poli de dezvoltare turistică în Caraș-Severin
Popa a identificat patru zone cheie în jurul cărora ar trebui construită strategia de dezvoltare turistică a județului, fiecare dintre acestea, având, în opinia sa, potențialul de a genera dezvoltare economică și în localitățile învecinate.
„Propun să facem o echipă lărgită – cu parlamentari, deputați, senatori, primari din zone interesate, cu directori de deconcentrate diverși, în funcție de necesități, și să prioritizăm ceea ce dorim să facem în continuare. Eu, personal, am identificat patru zone principale și încă șase sau șapte care sunt legate de cele patru. Mă refer la Semenic, la Băile Herculane, la Clisura Dunării și la Muntele Mic – Țarcu. Tocmai de aceea, cred că un grup de lucru care să se întâlnească, poate o dată pe trimestru, în formula menționată, ar putea stabili ce probleme sunt la fiecare dintre prioritățile menționate anterior, să putem avansa”, a subliniat Popa.
Organizația de Management a Destinației – o prioritate pentru Caraș-Severin
Pe de altă parte, primarul Reșiței consideră că promovarea turismului nu poate rămâne la nivelul inițiativelor individuale ale primarilor sau operatorilor locali, ci trebuie susținută printr-o structură profesionistă, capabilă să coordoneze imaginea județului și să atragă turiști într-un mod eficient.
„Nu este suficient ca Marcel Vela (deputat PNL de Caraș-Severin – n.r.) să vorbească despre zimbrii de la Armeniș în postările sale, ca eu să vorbesc despre Semenic în postările mele sau Adi Torma (fost primar Moldova Nouă – n.r.) să vorbească despre frumusețea Clisurii Dunării. Nu! Noi trebuie să facem un OMD (Organizație pentru Managementul Destinației). Sunt niște organizații pe care le-a solicitat Ministerul Turismului, și nu le-am făcut, organizații cum sunt rânduite toate regiunile interesante din Europa. Este o forță mult mai mare să faci mediatizarea unei zone printr-un OMD, decât fiecare pensiune, hotel, casă, restaurant să-și facă singură reclamă, ca să vină turiștii. Deci, o echipă de lucru trebuie să facă și acest deziderat”.
Turismul în Caraș-Severin înseamnă locuri de muncă
Nu în ultimul rând, Ioan Popa consideră că turismul are potențialul de a deveni un pilon important al economiei județului. Din estimările sale, doar proiectul de dezvoltare a domeniului turistic Semenic ar putea genera aproximativ 1.500 de locuri de muncă.
„Mulți spun, domnule, avem nevoie de fabrici și uzine, și cu asta mergem înainte. Doar proiectul Semenic, dacă se realizează, are nevoie de 3.000 de paturi în zonă. În economia turismului asta înseamnă că ai nevoie de un angajat la două paturi. Deci ai nevoie de 1.500 de angajați doar în structurile acestea. (…) Turismul înseamnă economie. Noi l-am bagatelizat de multe ori, trăind într-o zonă puternic industrializată, și noi credem că doar fabricile și uzinele înseamnă economie. Turismul înseamnă economie și eu am rugămintea să punem umărul cu toții și să facem, de acum înainte, lucruri concrete, pornind de la această lege (Legea nr.60 din 2025 – Ziua Banatului Montan), pe care ați dat-o și pentru care vă felicit”, a conchis Ioan Popa.
Citeste mai mult