Istoria podurilor din municipiul Satu Mare. Muzeul Județean Satu Mare prezintă o scurtă retrospectivă istorică cu podurile ce au fost construite, de-a lungul anilor, peste râul Someș din municipiul Satu Mare. De la podul deteriorat, reparat și reconstruit în secolul XIX, la podurile Decebal și Golescu și până la noua bijuterie arhitecturală din 2025, istoria ne arată prin ce transformări a trecut orașul în ceea ce privește podurile peste Someș.
Podul peste Someș, în ciuda tuturor eforturilor, a avut mult de suferit din cauza inundațiilor. Potrivit unor surse istorice de epocă, în anul 1809, podul a fost deteriorat de gheața de pe Someș, iar în 1870 și 1887 presa vremii relatează despre inundații de proporții, necesitând reparații și renovări ale podului. În cele din urmă, în 1889 s-a construit un pod cu structură de fier în locul vechilor poduri de lemn, în apropierea actualului pod Decebal.
Sfârșitul secolului XIX și începutul secolului XX
Podul a fost imortalizat pe numeroase cărți poștale de epocă și trecea drept o realizare tehnologică deosebită, având în vedere distanța dintre cele două maluri și înălțimea inundațiilor. Structura de fier arcuită și centrala electrică de la capătul podului, cu hornul fumegând, au dat un aspect industrial orașului, chiar dacă acesta a rămas un oraș care trăia din comerț și meșteșuguri. Odată cu construirea căii ferate înguste dintre Viile Satu Mare și Ardud în 1899-1900, traseul trenului ,,Zsuzsi” trece prin mijlocul podului. Mai în amonte de podul pentru traficul rutier, a existat încă din 1871 un pod de cale ferată făcut mai întâi din lemn. Pe locul lui, în 1902, s-a făcut un pod cu structură din fier, de mare gabarit.
Poduri construite după război
Sfârșitul celui de al Doilea Război Mondial a provocat distrugeri numeroase și în Satu Mare. Astfel, podul de trafic rutier a fost explodat/bombardat, iar podul de cale ferată a suferit distrugeri serioase. În 1945, lângă podul rutier, s-a construit un pod temporar de lemn, iar podul de fier a fost reparat. Câțiva ani mai târziu, în locul podului rutier s-a construit un pod din beton, pe care sătmărenii îl pomenesc sub numele de „podul vechi”. Acest pod a depășit doar cu câțiva centimetri nivelul inundației din 1970. Astfel, pe lângă digurile înălțate a trebuit construit și un nou pod. Podul de cale ferată n-a suferit stricăciuni cu ocazia inundației. El a rezistat până în zilele noastre, calea ferată de pe el fiind renovată recent.
Decebal și Golescu
Podul Decebal, care a venit să înlocuiască podul vechi, a fost terminat în 1985, iar podul vechi a fost demolat la finele anilor 1980 cu explozibili.
Între timp, cartierele care s-au construit pe malul stâng al Someșului (Micro 14, 15 și, mai ales, 16) au făcut necesar încă un pod, „podul nou”, care a fost predat în 1976, înainte încă de renovarea podului vechi. Numele oficial al acestuia este podul Golescu.
Bijuteria arhitecturală din 2025
Anul acesta, municipiul Satu Mare are un nou pod, o adevărată bijuterie arhitecturală ce a fost inaugurată la sfârșitul lunii mai. Denumit ,,Podul Transilvania”, noua construcție este una spectaculoasă, fiind cel mai mare pod hobanat din România.
Structura podului impresionează nu doar prin dimensiuni, ci și prin complexitatea tehnică. Podul este susținut de doi piloni de 73 de metri înălțime și 56 de cabluri de oțel de înaltă rezistență, care formează un elegant design de tip harpă. Ansamblul suspendat cântărește 227 de tone și este proiectat să suporte o sarcină de peste 12.000 de tone.
VIDEO. Moment istoric! A fost deschis oficial podul Transilvania din Satu Mare