Acțiunile de control au avut loc la nivel naţional, în perioada 17 aprilie – 16 iunie 2025, premergătoare eliminării schemei de plafonare a preţurilor la energia electrică, potrivit unui comunicat de presă al instituţiei.
Comisarii ANPC au amendat furnizorii de energie cu peste 370.000 lei, pentru încălcarea legii în furnizarea energiei electrice către consumatorii casnici. Astfel, au fost verificaţi 116 operatori economici (inclusiv 431 de contracte emise de către aceştia), fiind identificate abateri la 20 dintre companii.
Pentru neregulile identificate, comisarii ANPC au aplicat următoarele sancţiuni: 24 de amenzi contravenţionale în valoare de peste 370.000 de lei, zece avertismente şi măsura remedierii deficienţelor constatate pentru 12 operatori economici.
Abaterile descoperite de inspectorii ANPC la furnizorii de energie
Printre cele mai importante abateri de la legislaţia în domeniu au fost: lipsa sau completarea incorectă a ofertelor prezentate consumatorilor; lipsa preţului final cu toate taxele incluse, în contractele cu consumatorii; emiterea facturilor de consum şi de report cu întârziere; lipsa menţionării în contracte a unor informaţii precum: perioada de facturare, opţiunile privind modul de transmitere al facturilor, durata contractului, condiţiile de reînnoire/prelungire/încetarea prestării serviciilor şi a derulării contractelor.
De asemenea, inspectorii au constatat existenţa unor clauze abuzive în contracte, referitoare la obligaţia consumatorului de a nu permite accesul la contor al persoanelor neautorizate, în cazul în care dispozitivele erau amplasate pe domeniul public şi nu pe proprietatea personală a consumatorului, acesta fiind în imposibilitatea de a o respecta.
În plus, echipele de control au observat, în unele cazuri, neafişarea pe site a tuturor informaţiilor în baza cărora operatorul economic îşi desfăşoară activitatea, inclusiv a informărilor cu privire la posibilitatea soluţionării alternative a litigiilor (SAL).
Reprezentanţii ANPC menţionează că, la ora actuală, consumatorul are dreptul de a schimba gratuit furnizorul de energie, în termen de 21 de zile de la solicitare şi că nu este necesară justificarea deciziei. Totodată, furnizorul actual nu are voie să perceapă penalităţi pentru rezilierea contractului.
ANPC a amendat cu 2,6 milioane lei comercianții de lapte și produse lactate, din toată țara
În perioada 16.06 – 30.06.2025 Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a deșfășurat, la nivelul întregii țări, o serie de acțiuni de verificare a modului de respectare a prevederilor legale în domeniu, pentrucomercializarea laptelui de consum, a produselor lactate și a celor derivate, ca parte a unei tematici de control.
Acțiunile ANPC au vizat 670 operatori economici, 500 dintre aceștia înregistrând diferite nereguli. Totodată au fost verificate aproximativ 30 tone de lapte și produse lactate, la peste 6 tone dintre acestea constatându-se deficiențe.
Pentru abaterile de la legislația specifică, au fost aplicateurmătoarele sancțiuni:
• 201 avertismente
• 482 amenzi contravenţionale în cuantum circa 2,6 milioane lei
• oprirea definitivă de la comercializare a peste 2 tone de produse lactate în valoare de circa 75.000 lei
• oprirea temporară de la comercializare a aproximativ1,5 tone de produse lactate, pentru deficiențe de etichetare.
„Atunci când vorbim despre produse perisabile precum laptele și lactatele, toleranța față de nerespectarea regulilor este zero. Nu vom ezita să aplicăm măsuri ferme și sancțiuni drastice ori de câte ori vom identifica abateri. Operatorii economici trebuie să înțeleagă că orice neglijență poate pune în pericol sănătatea consumatorilor. ANPC va intensifica acțiunile de control, iar cei care nu respectă legea vor suporta consecințele.” — Sebastian Hotca, Președinte interimar ANPC
Principalele nereguli constatate de ANPC:
• comercializarea laptelui de consum şi a produselor lactate în afara datei durabilităţii minimale, respectiv, a datei limită de consum stabilite de producători (84% dintre judeţe)
• comercializarea unor produse lactate cu modificări organoleptice de aspect și culoare, cu urme evidente de alterare
• comercializare laptelui și a unor produse lactate cu ambalaj deteriorat
• comercializarea produselor lactate în spații comune cu produse cu adaos de alte tipuri de grăsimi/proteine, altele decât cele de origine lactată, fapt ce induce în eroare consumatorul privind natura produselor
• lipsa unei informări corecte, complete și precise a consumatorilor, care să permită alegerea raţională, în conformitate cu nevoile lor
• folosirea unor condiții necorespunzătoare de depozitare și păstrare a produselor, care pot determina apariția risculuide contaminare a produselor
• nerespectarea regimului de temperatură indicată de producător, pentru păstrarea produselor (comercializarea acestora la temperaturi de peste 10°C, comparativ cu cearecomandată de producător, respectiv 2-8 °C)
• lipsa informațiilor obligatorii referitoare la produsele lactate vrac, comercializate în piețele agroalimentare(procent de grăsime, data fabricației, data durabilității minimale, condiții de păstrare etc.)
• lipsa afișării substanțelor cu potențial alergen pe care le pot conține produsele lactate.
RECOMANDĂRI PENTRU CONSUMATORI:
• Acordați o atenţie deosebită, atunci când cumpărați lapte și produse din lapte, asupra modului de prezentare a ambalajului; în cazul în care ambalajul acestora este bombat, rezultă că a început procesul de fermentare şi produsul nu mai este propriu consumului uman.
• Acordați atenţie deosebită condițiilor de depozitare atât în magazinul de desfacere, cât și la domiciliu; verificaţi dacă laptele şi produsele lactate sunt păstrate la temperatura indicată de producător; refuzaţi să achiziţionaţi produse care au fost expuse la comercializare la alte temperaturi decât cele indicate de producător.
• Solicitați vânzătorului, în cazul în care magazinul nu are asigurat sistemul de autoservire, să vă arate eticheta produsului pentru a-i analiza compoziţia şi, mai ales, valabilitatea datei durabilităţii minimale.
• Refuzaţi produsele pentru care aveţi îndoieli privind calitatea şi modul de informare prin etichetare.
• Când doriţi să cumpărati lapte şi produse din lapte, solicitaţi informaţii suplimentare vânzătorilor cu privire la natura produselor pe care doriţi să le cumpăraţi, întrucât există cazuri în care comercianţii expun la vânzare, în acelaşi spaţiu înlocuitori de produse lactate alături de produse lactate; în condiţiile în care modul de prezentare (formă de calup, dimensiuni, aspect, culoare) şi chiar de etichetare sunt asemănătoare, diferenţierea este îngreunată, motiv pentru care este absolut necesar să solicitaţi informaţii suplimentare din partea personalului cu atribuţii de vânzare din cadrul magazinelor. Vă informăm că, în cazul înlocuitorilor de produse lactate, grăsimile lactate au fost înlocuite parţial sau total cu grăsimi de altă origine decât cea lactată.
• Refuzați produsele care prezintă data durabilității minimale/data limită de consum modificată sau depăşită.
• La cumpărarea produselor alimentare şi, implicit a laptelui si produselor din lapte, solicitați şi păstraţi bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, doriţi să reclamaţi calitatea/siguranţa unui produs.
• Nu cumpăraţi lapte şi produse din lapte din locuri neautorizate; comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condiţiile optime de transport, depozitare şi comercializare şi nu vă poate elibara bon de casă cu care să justificati tranzacţia comercială şi riscaţi să achiziţionati un produs neconform sau chiar nesigur care vă poate afecta sănătatea.
Sursa: romaniatv.net
Articolul Cum erau românii furaţi la factură! Furnizori de energie, sancționați de ANPC, ce grozăvii au găsit în contractele cu clienţii apare prima dată în Olt Alert.
Citeste mai mult