Consiliul Local Slatina urmează să aprobe, în ședința ordinară din 29 septembrie, Schema locală privind acordarea ajutoarelor de minimis în vederea scutirii de la plata obligațiilor fiscale datorate bugetului local pentru societățile care își desfășoară activitatea în cadrul Parcului Industrial Slatina, conform anexei care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Proiectul de hotărâre pregătit în acest sens prevede faptul că schema nu intră sub incidența obligației de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile Regulamentului Comisiei Europene nr.1407/2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene – ajutoare de minimis, modificat prin Regulamentul (UE) nr.972/2020.
Totodată, proiectul de act normativ mai precizează că acordarea ajutoarelor de minimis în cadrul acestei scheme se face numai cu respectarea criteriilor de minimis prevăzute de Regulamentul Comisiei Europene nr.1407/2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene – ajutoare de minimis, modificat prin Regulamentul (UE) nr.972/2020.
OLT-ALERT.RO prezintă, mai jos, procedura privind aprobarea schemei de ajutor de minimis:
Procedura privind aprobarea schemei de ajutor de minimis reprezentând scutirea de la plata obligațiilor fiscale datorate bugetului local al Municipiului Slatina pentru societățile care își desfășoară activitatea în cadrul Parcului Industrial Slatina
I. DISPOZIȚII GENERALE
Art.1.
Prezenta procedură instituie o schemă de ajutor de minimis în vederea scutirii de la plata obligațiilor fiscale datorate bugetului local al Municipiului Slatina pentru societățile care își desfășoară activitatea în cadrul Parcului Industrial
Beneficiarii schemei de ajutor de minimis sunt societățile care dețin clădiri, terenuri și își desfășoară activitatea în Parcul Industrial
Acordarea ajutorului de minimis, în cadrul prezentei scheme, se face numai cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis stipulate în Regulamentul (UE) al Comisiei nr.1407/2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 352/24.12.2013, modificat prin Regulamentul (UE) 972/2020 al Comisiei, în ceea ce priveşte prelungirea aplicării sale şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 651/2014 în ceea ce priveşte prelungirea aplicării sale şi ajustările relevante.
Prezenta schemă de ajutor nu intră sub incidența obligației de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile Regulamentului Comisiei Europene nr.1407/2013 privind aplicarea articolelor 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, modificat prin Regulamentul UE 972/2020.
Prezenta schemă se aplică pe raza administrativ-teritorială a municipiului Slatina și va fi adoptată prin hotărârea Consiliului Local al Municipiului
II. SCOPUL ȘI OBIECTIVELE SCHEMEI Art.2
Schema are ca scop următoarele:
dezvoltarea economică a municipiului Slatina;
creșterea gradului de ocupare a forței de muncă la nivelul municipiului;
stimularea agenților economici din municipiul Slatina să inițieze și să dezvolte afaceri;
realizarea de beneficii fiscale la bugetul local pentru perioade îndelungate de
Art.3
Obiectivul principal al prezentei scheme este instituirea unui mecanism de sprijin sub forma ajutoarelor de minimis pentru întreprinderile ce își desfășoară activitatea în parcul industrial aflat pe raza teritorială a municipiului Slatina (administrator și rezidenți în cadrul parcului).
III. BAZA LEGALĂ Art.4
Prezenta schemă este elaborată în conformitate cu prevederile:
– Regulamentul Comisiei Europene nr.1407/2003 privind aplicarea art.107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene – ajutoare de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L352/24.12.2013, modificat prin Regulamentul UE nr.972/2020;
Ordonanța de Urgență 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr.21/1996, cu modificările și completările ulterioare;
Legea 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare;
-Legea nr.207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare;
Ordinul 2980/2013 privind aprobarea condițiilor de acordare a măsurilor de sprijin a investițiilor realizate în parcurile industriale, cu modificările și completările ulterioare;
Legea 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare;
Legea 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
Legea 31/1990 privind societățile comerciale, republicată;
Legea 52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
Legea 186/2013 privind constituirea și funcționarea parcurilor industriale, cu modificările și completările ulterioare;
U.G. nr.57/2019 privind Codul administrativ;
Legea 346/2004 privind înființarea și dezvoltarea întreprinderilor mici și mijlocii, cu modificările și completările ulterioare;
Legea 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, cu modificările și completările ulterioare;
HCL Slatina 395/2014.
IV. DOMENIUL DE APLICARE Art.5
Prezenta schemă se adresează întreprinderilor care dețin clădiri, terenuri și își desfășoară activitatea în Parcul Industrial
Modalitatea de acordare a ajutorului de minimis este sub forma scutirilor aferente taxelor datorate bugetului local al municipiului Slatina, pentru eliberarea oricăror certificate de urbanism, autorizații de construire pentru terenul și clădirile din infrastructura parcului, ce fac parte integrantă din parcul industrial, impozitului/taxei pe teren, impozitului pe clădiri, corespunzător clădirilor care fac parte din infrastructura parcului industrial (ce se vor edifica pe terenul cumpărat), datorate pentru anul fiscal de referință.
Art.6
Sunt exceptate de la aplicarea prevederilor prezentei scheme:
ajutoarele acordate societăților care își desfășoară activitatea în sectoarele pescuitului și acvaculturii, reglementate de Regulamentul (CE)nr.104/2000 al Consiliului;
ajutoarele acordate societăților care își desfășoară activitatea în domeniul producției primare de produse agricole;
ajutoarele acordate societăților care își desfășoară activitatea în sectorul prelucrării și comercializării produselor agricole, în următoarele cazuri:
atunci când valoarea ajutoarelor este stabilită pe baza prețului sau a cantității unor astfel de produse achiziționate de la producători primari sau introduse pe piață de întreprinderile respective;
atunci când ajutorul este condiționat de transferarea parțială sau integrală către producătorii primari;
ajutoarele destinate activităților legate de export către țări terțe sau către alte state membre, respectiv ajutoarelor direct legate de cantitățile exportate, ajutoarelor destinate înființării și funcționării unei rețele de distribuție sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
ajutoarele condiționate de utilizarea preferențială a produselor naționale față de produsele importate;
ajutoarele pentru achiziția de vehicule de transport rutier de mărfuri;
În cazul în care o întreprindere își desfășoară activitatea atât într-unul din sectoarele exceptate cât și în unul sau mai multe sectoare sau domenii de activitate incluse în domeniul de aplicare ale prezentei scheme, prevederile acesteia se aplică ajutoarelor acordate pentru sectoarele neexceptate.
Pentru a beneficia de prevederile schemei, întreprinderea în cauză trebuie să se asigure, prin mijloace corespunzătoare, precum separarea activităților sau o distincție între costuri, ca activitățile desfășurate în sectoarele excluse din domeniul de aplicare să nu beneficieze de ajutoare de minimis acordate în conformitate cu prezenta schemă.
V. DEFINIȚII
Art.7 În sensul prezentei scheme, termenii și expresiilede mai jos au următoarele semnificații:
Acordul de principiu al autorității administrației publice locale – actul juridic ce atestă dreptul de principiu al întreprinderiisolicitante de a beneficia de ajutor de minimis sub forma acordării unor facilități fiscale prevăzute la 20alin.1 din Legea nr.186/2013;
Întreprindere – orice entitate care desfășoară o activitate economică, indiferent de statutul juridic, modul de finanțare sau de existență a unui scop lucrativ al acesteia, din această categorie fac parte în special lucrătorii care desfășoară o activitate independentă și întreprinderile familiale care desfășoară activități de artizanat sau alte activități, precum și parteneriatele sau asociațiile care desfășoară în mod regulat o activitate economică;
Parc industrial – infrastructura de afaceri constituită conform Legii 186/2013, care deține titlu de parc industrial sau a fost declarat prin Hotărâre a Guvernului;
Administratorul parcului industrial – persoana juridică de drept privat, română și/sau străină, înființată în condițiile legii de către fondatori în scopul de a constitui un parc, de a dobândi și a deține titlul de parc industrial, respectiv de a gestiona și administra, potrivit legii, parcul
Rezident al parcului industrial – orice întreprindere, persoană juridică română și/sau străină, ONG- uri, instituții de cercetare și alte unități care nu au personalitate juridică care funcționează conform legii și desfășoară activități economice, de cercetare științifică, de valorificare a cercetării științifice și/sau de dezvoltare tehnologică, logistice și inovative, industriale, , în cadrul parcului industrial:
în baza unui contract de administrare și prestări servicii conexe; sau
în calitate de proprietar sau chiriaș, după caz, al unui imobil situat în perimetrul parcului industrial constituit conform procedurii simplificate, care nu este proprietatea administratorului parcului
Plan de investiții – document care cuprinde lista activelor corporale amortizabile și a activelor necorporale aferente investiției ce urmează a fi realizată de solicitantul ajutorului de minimis, cu indicarea denumirii activului, cantității, prețului unitar de achiziție, construcție și a valorii totale, precum și a calendarului de efectuare a cheltuielilor aferente;
Costuri eligibile – cheltuielile realizate cu achiziționarea/construirea activelor corporale și necorporale;
Active corporale – terenuri, clădiri, utilaje sau instalații;
Active necorporale – transferul de tehnologie prin achiziționarea de patente, licențe, know-how sau informații tehnice nepatentate;
Infrastructura parcului industrial – ansamblul de construcții, instalații, sisteme de alimentare cu energie electrică, rețele de telecomunicații, rețele de alimentare cu gaze, rețele de alimentare cu apă, canalizare, căi de transport, drumuri edificate pe terenul din perimetrul parcului industrial care se află în proprietatea administratorului parcului industrial sau după caz, a rezidenților parcului industrial, parcări și servicii de internet;
Ajutor de minimis – ajutor limitat conform normelor Uniunii Europene la un nivel care nu distorsionează concurența și/sau comerțul cu alte state;
Facilitate fiscală – scutire sau reducere de la plata impozitelor și taxelor locale acordate conform prezentului regulament;
Întreprindere unică – noțiunea de ”întreprindere unică” include toate întreprinderile între care există cel puțin una din relațiile următoare:
întreprinderea deține majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau ale asociaților întreprinderii;
întreprinderea are dreptul de a numi sau revoca majoritatea membrilor organelor de administrare, de conducere sau de supraveghere ale unei alte întreprinderi;
întreprinderea are dreptul de a exercita o influență dominantă asupra altei întreprinderi în temeiul unui contract încheiat cu întreprinderea în cauză sau în temeiul unei prevederi din contractul de societate sau din statutul acesteia;
întreprindere care este acționar sau asociat a unei alte întreprinderi și care controlează singură, în baza unui acord cu alți acționari sau asociați ai acelei întreprinderi, majoritatea drepturilor de vot ale acționarilor sau asociaților întreprinderii
Întreprinderile care întrețin cu una sau mai multe întreprinderi relațiile la care se face referire la literele (i)-(iv) sunt considerate întreprinderi unice.
Întreprindere în dificultate – o întreprindere este considerată a fi în dificultate în cazul în care, fără intervenția statului, aceasta va fi obligată, aproape sigur, să își înceteze activitatea în termen scurt sau Prin urmare, o întreprindere este considerată a fi în dificultate dacă este îndeplinită cel puțin una dintre următoarele condiții:
în cazul unei societăți cu răspundere limitată – atunci când mai mult de jumătate din capitalul social subscris a dispărut din cauza pierderilor acumulate. Această situație survine atunci când deducerea pierderilor acumulate din rezerve (și din toate celelalte elemente considerate în general ca făcând parte din fondurile proprii ale societății) conduce la un cuantum cumulat negativ care depășește jumătate din capitalul social subscris;
în cazul unei societăți comerciale în care cel puțin unii dintre asociați au răspundere nelimitată pentru datoriile societății, atunci când mai mult de jumătate din capitalul propriu, astfel cum reiese din contabilitatea societății, a dispărut din cauza pierderilor acumulate;
atunci când întreprinderea face obiectul unei proceduri colective de insolvență sau îndeplinește criteriile prevăzute de legislația națională pentru inițierea unei proceduri colective de insolvență la cererea creditorilor săi;
în cazul unei întreprinderi care nu este un IMM, atunci când, în ultimii doi ani:
raportul datorii/capitaluri proprii al întreprinderii a fost mai mare de 7,5; și
capacitatea de acoperire a dobânzilor calculată pe baza EBITDA a fost sub 1,0.
Produse agricole – produsele enumerate în Anexa I la Tratat, cu excepția produselor obținute din pescuit și acvacultură prevăzute în Regulamentul (CE) nr.1379/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 11 decembrie privind organizarea comună a piețelor în sectorul produselor pescărești și de acvacultură, de modificare a Regulamentelor (CE) 1184/2004 și (CE) nr.1224/2009 ale Consiliului și de abrogare a Regulamentului (CE) nr.104/2000, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene;
Prelucrarea produselor agricole – orice operațiune efectuată asupra unui produs agricol care are drept rezultat un produs care este tot un produs agricol, cu excepția activităților desfășurate în exploatațiile agricole, necesare în vederea pregătirii unui produs de origine animală sau vegetală pentru prima vânzare;
“Comercializarea produselor agricole” înseamnă deținerea sau expunerea unui produs agricol în vederea vânzării, a punerii în vânzare, a livrării sau a oricărei alte forme de introducere pe piață, cu excepția primei vânzări de către un producător primar către revânzători sau prelucrători și a oricărei alte activități de pregătire a produsului pentru această primă vânzare; o vânzare efectuată de către un producător primar către consumatori finali este considerată comercializare în cazul în care se desfășoară în localuri distincte, rezervate acestei activități;
Domeniu de activitate – activitatea desfășurată de beneficiar, corespunzător clasificației activităților din economia națională (codul CAEN). Relevantă pentru scopurile schemei este activitatea pentru care se acordă facilitatea;
Furnizorul de ajutor de minimis – Municipiul Slatina;
Administratorul schemei – Municipiul Slatina (prin direcțiile și serviciile de specialitate);
Intensitatea ajutorului – valoarea brută a ajutorului exprimată ca procent din costurile eligibile, înainte de deducerea impozitelor sau alte
VI. CONDIȚII DE ELIGIBILITATE PENTRU ACTIVITĂȚI ȘI BENEFICIARI Art.8
Măsurile de sprijin financiar ce vor fi acordate prin prezenta schemă sunt cele prevăzute în cuprinsul art.456 alin.(1), lit.i și art.464 alin.(1), lit.n din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, respectiv scutiri de la plata impozitului pe clădiri și al impozitului pe teren, pentru clădirile și terenurile situate în parcul industrial.
Totodată, ajutorul de minimis se acordă administratorului și rezidenților din parcul industrial, prin renunțări la venituri bugetare, sub forma scutirilor prevăzute și în condițiile art. 20, alin.(1) lit.b),lit.c)și lit.d) din Legea nr.186/2013 privind constituirea și funcționarea parcurilor industriale, în limita echivalentului în lei a 200.000 euro pentru fiecare beneficiar, pe o perioadă de 3 exerciții financiare (2 exerciții financiare precedente și exercițiul financiar în curs), respectiv 100.000 de euro în cazul întreprinderilor care își desfășoară activitatea în domeniul transportului rutier de mărfuri în contul terților sau contra cost.
Pot beneficia de măsurile de ajutor de minimis prevăzute în prezenta schemă întreprinderile care îndeplinesc următoarele criterii de eligibilitate:
își desfășoară activitatea într-un parc industrial cu titlu acordat conform prevederilor legale;
au cumpărat/concesionat o suprafață de teren în parcul industrial din municipiul Slatina;
derulează activități în domeniile neexceptate de la finanțare în condițiile prezentei scheme;
întreprinderile unice nu au primit ajutoare de minimis pe o perioadă de 3 exerciții financiare consecutive, exercițiul financiar în curs și două exerciții financiare anterioaresau, dacă au primit ajutoare de minimis în această perioadă, acestea cumulate nu depășesc plafonul echivalent în lei a 200.000 euro, respectiv 100.000 euro în cazul întreprinderilor care își desfășoară activitatea în domeniul transportului rutier de mărfuri în contul terților sau contra cost, indiferent de sursa de finanțare. Aceste plafoane se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit și indiferent dacă ajutorul este finanțat din surse naționale, bugetul de stat sau bugetul administrației publice locale sau comunitare;
atunci când o întreprindere care efectuează transport rutier de mărfuri în numele terților sau contra cost desfășoară și alte activități pentru care se aplică plafonul de 200.000 de euro, în cazul întreprinderii respective se aplică plafonul de 200.000 de euro, echivalent în lei, cu condiția prezentării documentelor contabile care atestă separarea evidenței acestor activități sau distincția între costuri, pentru a dovedi că suma de care beneficiază activitatea de transport rutier de mărfuri nu depășește echivalentul în lei a 100.000 euro și că ajutoarele de minimis nu se folosesc pentru achiziționarea de vehicule pentru transportul rutier de mărfuri;
plafoanele de minimis se aplică indiferent de forma ajutorului de minimis sau de obiectivul urmărit și indiferent dacă ajutorul acordat este finanțat în totalitate sau parțial din resurse comunitare;
nu intră în categoria ”întreprinderilor în dificultate” conform definiției de la 6, lit.m);
nu a fost emisă împotriva lor o decizie de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care o asemenea decizie a fost emisă, aceasta a fost executată și creanța a fost integral recuperată;
îndeplinește toate obligațiile asumate prin cererea depusă privind ajutorul de minimis, în ceea ce privește valoarea investiției, numărul angajaților, termenele de începere/finalizare construcții, inclusiv cele financiare;
nu înregistrează obligații restante față de bugetul local al municipiului Slatina și față de bugetul consolidat de stat;
nu se află în stare de insolvență, lichidare, dizolvare, activitatea să nu fie condusă de un administrator sau lichidator judiciar, să nu aibă restricții asupra activităților sale comerciale, iar acestea să nu fie puse la dispoziția creditorilor;
nu a fost constatată o faptă ce constituie infracțiune de evaziune fiscală pentru care s-a pronunțat o hotărâre judecătorească definitivă;
reprezentantul legal al întreprinderii nu a fost supus unei condamnări în ultimii 3 ani de către nicio instanță de judecată din motive profesionale sau etic profesionale;
reprezentantul legal al întreprinderii nu furnizează informații false;
să nu fi fost subiectul unei decizii emise de către Comisia Europeană/alt furnizor de ajutor de stat/Consiliul Concurenței de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis, sau, în cazul în care a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată și creanța integral recuperată, cu penalități aferente;
solicitanții care sunt subiectul unei proceduri de recuperare a unor ajutoare declarate ilegale și incompatibile sau utilizate abuziv nu sunt eligibili pentru a primi finanțare în cadrul
VII. ACORDAREA AJUTORULUI DE MINIMIS Art.9
Ajutorul de minimis acordat întreprinderilor eligibile constă în:
scutire de la plata oricăror taxe datorate bugetului local al municipiului Slatina, pentru eliberarea oricăror certificate de urbanism, autorizații de construire pentru terenul și clădirile din infrastructura parcului, ce fac parte integrantă din parcul industrial, conform 20, alin1, lit.d) din Legea nr.186/2013 și HCL nr.395/2014;
scutire de la plata impozitului/taxei pe teren, corespunzător terenului aferent parcului industrial, potrivit 464, alin. (1), lit. N din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare;
scutire de la plata impozitului pe clădiri, corespunzător clădirilor care fac parte din infrastructura parcului industrial (ce se vor edifica pe terenul cumpărat), în conformitate cu art.456, alin.(1), lit. I din Legea nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare.
Facilitățile fiscale enumerate în prezentul capitol vor fi acordate în baza solicitărilor depuse, după verificarea acestora de către comisia desemnată prin Dispoziția Primarului nr.402/2015.
Facilitățile fiscale prevăzute de prezenta schemă se vor putea acorda începând cu data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
Ajutorul de minimis se acordă beneficiarilor în mai multe tranșe, respectiv la data scadentă a creanțelor fiscale. Tranșele se actualizează la valoarea de la momentul acordării ajutorului. Rata de actualizare va fi rata de referință aplicată la momentul acordării
Ajutorul de minimis se consideră acordat în momentul în care dreptul legal de a beneficia de acesta este conferit întreprinderii, în temeiul legislației naționale aplicabile, indiferent de data la care ajutorul de minimis este plătit.
Administratorul schemei va acorda un ajutor de minimis în limita sumei reprezentată de pragul de minimis ce nu depășește pragul de 200.000 euro (100.000 euro pentru întreprinderile care efectuează transport rutier de mărfuri în contul terților sau contra cost) echivalent în lei, după ce va verifica, pe baza declarației pe propria răspundere a întreprinderii, faptul că suma totală a ajutoarelor de minimis primite de întreprinderea unică pe parcursul unei perioade de 3 exerciții financiare consecutive, inclusiv anul în curs, fie din surse ale statului sau a autorităților locale, fie din surse comunitare.
În cazul în care valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate întreprinderii unice pe o perioadă de trei exerciții financiare consecutive, cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, depășește pragul de 000 euro sau de 100.000 euro pentru întreprinderile care activează în domeniul transportului rutier de mărfuri în contul terților sau contra cost, echivalent în lei, solicitantul nu poate beneficia de prevederile schemei, nici chiar pentru acea fracțiune din ajutor care nu depășește acest plafon.
În cazul în care o întreprindere care efectuează transport rutier de mărfuri în contul terților sau contra cost, desfășoară și alte activități pentru care se aplică plafonul de 200.000 euro, în cazul întreprinderii respective se aplică plafonul de 200.000 euro, cu condiția ca aceasta să asigure și să dovedească, prin mijloace adecvate, cum ar fi separarea activităților sau distincția între costuri, că suma de care beneficiază activitatea de transport rutier de mărfuri nu depășește 100.000 euro și că ajutoarele de minimis nu se folosesc pentru achiziționarea de vehicule pentru transportul rutier de mărfuri.
În cazul fuziunilor sau al achizițiilor, atunci când se stabilește dacă un nou ajutor de minimis acordat unei întreprinderi noi sau întreprinderii care face achiziția depășește plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziție rămân legal
În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea și anume, în principiu, întreprinderii care preia activitățile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis alocă proporțional pe baza valorii contabile a capitatului social al noilor întreprinderi la data la care separarea produce efecte.
Ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu prezenta schemă pot fi cumulate cu ajutoarele de minimis acordate în conformitate cu Regulamentul(UE) nr.360/2012 al Comisiei în limita plafonului stabilit în regulamentul respectiv, modificat prin Regulamentul (UE) nr.1474/2020 în ceea ce priveşte prelungirea perioadei de aplicare a acestuia, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 337/14.10.2020. Ajutoarele de minimis pot fi cumulate cu ajutoare de minimis în conformitate cu alte regulamente de minimis în limita plafonului de 200.000 euro (100.000 euro pentru întreprinderile care efectuează transport rutier de mărfuri în contul terților sau contra cost) echivalent în
Ajutoarele de minimis acordate în cadrul prezentei scheme nu se vor cumula cu alte ajutoare de stat acordate pentru aceleași costuri eligibile (legate de același proiect de investiții) sau cu ajutoarele acordate pentru aceeași măsură de finanțare prin capital de risc dacă un astfel de cumul ar depăși intensitatea sau valoarea maximă relevantă a ajutorului stabilită pentru condițiile specifice ale fiecărui caz, de un regulament sau o decizie de exceptare pe categorii adoptată de Comisie. Ajutoarele de minimis care nu se acordă sau nu sunt legate de costuri eligibile specifice pot fi cumulate cu alte ajutoare de stat acordate în temeiul unui regulament de exceptare pe categorii sau al unei decizii adoptate de
VIII. MODALITĂȚI DE IMPLEMENTARE A SCHEMEI DE MINIMIS
Art.10
Autoritatea publică care implementează prezenta schemă de ajutor de minimis este Primarul municipiului Slatina prin structurile de
Pentru a beneficia de ajutorul de minimis, concretizat în facilități fiscale prevăzute la 20 din Legea nr. 186/2013, administratorul și rezidenții parcului industrial din municipiul Slatina vor depune următoarele documente:
Cerere de acord de principiu, ștampilată și semnată în original de persoana autorizată să reprezinte legal întreprinderea solicitantă.
Certificat constatator eliberat de Oficiul Registrului Comerțului, în care să se menționeze următoarele informații: datele de identificare, codul unic de înregistrare, asociații și reprezentanții legali ai întreprinderii, domeniul de activitate și toate domeniile secundare de activitate, punctele de lucru ale întreprinderii, data ultimei mențiuni înscrise în registru și obiectul acesteia, activitatea desfășurată în parcul industrial, cu menționarea codului CAEN corespunzător.
Un studiu de fezabilitate sau plan de investiții/de afaceri, cu evidențierea cheltuielilor eligibile, cu detalierea pe elemente de activ. Pot fi luate în considerare cele depuse la procedura de vânzare a terenurilor, în măsura în care acestea includ elementele
Declarațiile pe proprie răspundere date de reprezentantul legal al întreprinderii beneficiare în formă scrisă, privind orice alt ajutor de minimis primit de întreprinderea unică acel exercițiu financiar și în ultimele 2 exerciții financiare consecutive, precum și structura întreprinderii unice din care face parte
Declarație pe proprie răspundere, dată de reprezentantul legal al întreprinderii beneficiare în formă scrisă cu privire la faptul că aceasta nu se află în stare de insolvență, lichidare sau dizolvare, afacerea sa nu este condusă de un administrator sau lichidator judiciar, să nu aibă restricții asupra activităților sale comerciale, iar acestea să nu fie puse la dispoziția
Declarație pe propria răspundere dată de reprezentantul legal al întreprinderii beneficiare, în formă scrisă, cu privire la faptul că aceasta nu a făcut obiectul unei decizii a Comisiei Europene de recuperare a unui ajutor de stat sau în cazul în care a făcut obiectul, aceasta a fost deja executată și creanța integral recuperată.
Certificate de atestare fiscală emise de organele competente prin care se atestă că nu înregistrează datorii față de bugetul consolidat de
Adeverință care atestă faptul că nu înregistrează obligații restante față de SC SLATINA INDUSTRIAL PARC SA.
Extras de carte funciară pentru informare.
Documentele emise de solicitanți în original sunt datate, ștampilate și semnate de persoana autorizată să reprezinte legal întreprinderea. Documentele în copie poartă pe fiecare pagină mențiunea ”conform cu originalul”, ștampila întreprinderii solicitante și semnătura persoanei autorizate să reprezinte legal întreprinderea.
Valoarea ajutorului de minimis se actualizează la valoarea de la momentul acordării pe baza ratei de referință publicată de Comisia Europeană în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Echivalentul în euro al valorii plăților acordate pentru fiecare an se va stabili la cursul de schimb al Băncii Naționale a României valabil la data adoptării hotărârii prin care se aprobă facilitatea fiscală de către furnizorul
Cererile privind acordarea facilităților fiscale în cadrul prezentei scheme se depun la Direcția Generală Economică a Municipiului Slatina, Toamnei, nr.6. Autoritatea locală va analiza documentația și va transmite în termen de 10 zile calendaristice o notificare privind completarea, dacă este cazul. După acceptarea documentației, autoritatea locală își rezervă dreptul de a efectua verificări la sediul întreprinderilor beneficiare/solicitante de ajutor de minimis în vederea stabilirii veridicității/conformității informațiilor cuprinse în documentație.
Art. 11
Administratorul schemei va verifica respectarea tuturor condițiilor de eligibilitate asociate prezentei scheme înainte de acordarea facilităților.
Administratorul schemei va verifica dacă solicitantul a mai beneficiat de alte ajutoare de stat sau de minimis pentru aceleași cheltuieli
Administratorul schemei va acorda un ajutor de minimis după ce va verifica, pe baza declarației pe propria răspundere a întreprinderii, faptul că suma totală a ajutoarelor de minimis primite de întreprinderea unică pe parcursul unei perioade de 3 ani fiscali, inclusiv anul în curs, fie din surse ale statului sau autorităților locale, fie din surse comunitare, nu depășește pragul de 200.000 euro (100.000 euro pentru întreprinderile care efectuează transport rutier de mărfuri în contul terților sau contra cost) echivalent în lei.
Art.12
În cazul în care întreprinderea nu este eligibilă să primească o alocare specifică în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis, administratorul schemei de ajutor de minimis îi comunică în scris acest lucru.
Art.13
Comisia desemnată de Primarul municipiului Slatina va urmări modul de implementare a prezentei scheme locale de ajutor de minimis. Atribuțiile comisiei sunt:
Să deschidă un registru special al schemei în format electronic cu evidența cererilor de acordare a facilităților
Să analizeze, să evalueze și să soluționeze aceste În urma procesului de evaluare a cererii de acord de principiu, aparatul de specialitate al primarului soluționează cererea, după caz:
cu emiterea acordului de principiu;
cu emiterea unei scrisori de respingere a cererii de acord de principiu în cazul în care nu sunt respectate prevederile prezentei
Cererea de acord de principiu este considerată completă atunci când sunt îndeplinite următoarele condiții:
conține raportul Administratorului parcului cu privire la condițiile îndeplinite de către beneficiarul ajutorului de minimis(investiții, obligații financiare, );
conține toate informațiile și documentele prevăzute în prezenta schemă;
conține toate informațiile și documentele solicitate de aparatul de specialitate al primarului unității administrativ-teritoriale;
nu prezintă neconcordanțe în informațiile furnizate;
sunt respectate prevederile prezentei
Să supravegheze permanent ajutoarele de minimis acordate aflate în derulare și să dispună măsurile care se impun în cazul nerespectării condițiilor impuse prin prezenta schemă.
Să comunice în scris solicitantului acordul de principiu în vederea acordării ajutorul de minimis
Să păstreze evidența detaliată a ajutorului de minimis pe o perioadă de 10 ani de la data la care a fost acordată ultima alocare specifică în cadrul
Să actualizeze ajutorul acordat la valoarea de la momentul acordării. Echivalentul în euro al valorii ajutorului de minimis acordat întreprinderii este calculat la cursul de schimb stabilit de Banca Națională a României la data hotărârii de consiliu privind acordarea
Să publice/actualizeze pe site-ul Primăriei municipiului Slatina situația acordurilor de principiu privind acordarea ajutorului de
Să transmită instituției abilitate rapoartele anuale privind ajutoarele de minimis acordate conform prezentei
Poate verifica la sediul întreprinderilor beneficiare de ajutor de minimis veridicitatea și conformitatea documentelor care stau la baza acordării facilităților
IX. ÎNCETAREA ACORDĂRII FACILITĂȚILOR FISCALE Art.14
Solicitanții sunt obligați să comunice de îndată orice modificări care le afectează eligibilitatea în cadrul prezentei scheme.
Art.15
Acordarea facilităților fiscale conform prezentului regulament încetează în următoarele cazuri:
Se constată nerespectarea obligațiilor asumate prin contractul de concesiune/contractul de administrare și de prestări servicii conexe încheiat cu SC SLATINA INDUSTRIAL PARC SA, în ceea ce privește obligațiile fiscale față de aceasta, valoarea investiției, numărul angajaților, termenele de începere/finalizare construcții, altele asemenea;
Se constată nerespectarea obligațiilor în ce privește investițiile menționate la depunerea cererii pentru acordarea ajutorului de minimis;
Se constată neîndeplinirea obligațiilor asumate față de administratorul parcului, urmând a se recupera ajutorul de minimis anterior acordat;
Solicitantul înregistrează debite restante față de bugetul local sau bugetul de Se sistează acordarea facilităților fiscale începând cu data scadenței obligațiilor, urmând a se recupera ajutorul de minimis anterior acordat;
-Insolvența/falimentul beneficiarului ajutorului de minimis.Se sistează acordarea facilităților fiscale începând cu data deschiderii procedurii;
Beneficiarii vor fi înștiințați în scris cu privire la încetarea și motivele încetării acordării facilităților fiscale.
XI. DURATA SCHEMEI DE AJUTOR DE MINIMIS Art.16.
Schema de ajutor de minimis se aplică de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri până la data de 31 decembrie 2023, conform Regulamentul Comisiei Europene nr.1407/2003 privind aplicarea 107 și 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene – ajutoare de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene L352/24.12.2013, modificat prin Regulamentul UE nr.972/2020.
Facilitățile fiscale se aplică impozitelor și taxelor locale datorate pentru anii 2022-2023.
XII. BENEFICIARII ȘI BUGETUL SCHEMEI DE MINIMIS
Art.17
Beneficiarii ajutorului de minimis sunt administratorul și rezidenții parcului industrial. Numărul estimat de beneficiari de ajutor de minimis este de 10 întreprinderi.
Art.18
(2) Valoarea totală a ajutorului de minimis care va fi acordat în cadrul prezentei scheme pe întreaga durată de aplicare este de 2.500.000 lei.
Nr.
crt.
Buget schemă
Anul 2022
Anul 2023
Total
1.
Scutiri impozite
și taxe locale
50.000 lei
2.450.000 lei
2.500.000 lei
XIII. REGULI PRIVIND TRANSPARENȚA Art. 19
În cazul în care solicitantul este eligibil pentru a beneficia de facilități fiscale în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis și este selectat pentru în urma procesului de evaluare, administratorul schemei de ajutor de minimis comunică în scris întreprinderii beneficiare cuantumul maxim al ajutorului ce poate fi acordat și caracterul acestuia de ajutor de minimis, făcând referire expresă la Regulamentul (UE) nr.1407/2013, prin menționarea titlului acestuia și a numărului de publicare în Jurnalul Oficial al Uniunii
În cazul în care solicitantul nu este eligibil să beneficieze de facilitățile fiscale în cadrul prezentei scheme de ajutor de minimis, administratorul schemei de ajutor de minimis îi comunică în scris acest
Schema de ajutor de minimis va fi publicată pe site-ul furnizorului – Primăria municipiului
XIV. REGULI PRIVIND MONITORIZAREA ȘI RAPORTAREA AJUTORULUI DE MINIMIS
Art.20
Raportarea și monitorizarea ajutoarelor de minimis acordate în baza prezentei scheme se fac în conformitate cu prevederile OUG nr.77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței 21/2006, respectiv ale Regulamentului privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat pus în aplicare prin Ordinul Președintelui Consiliului Concurenței nr. 441, publicat în Monitorul Oficial al României, partea I nr.422/02.05.2022, sau al oricărei reglementări care le modifică.
Furnizorul prezentei scheme de minimis va informa contribuabilii beneficiari cu privire la cuantumul ajutorului acordat în baza prezentei scheme și despre caracterul său de minimis, făcând referire la articolelor 107 și art.108 din Regulamentul Comisiei Europene nr.1407/2013 privind funcționarea Uniunii Europene ajutoarelor de minimis, modificat prin Regulamentul UE 972/2020.
Art.21
Furnizorul de ajutor de minimis păstrează evidența detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată de 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza Această evidență trebuie să conțină toate informațiile necesare pentru a demonstra respectarea condițiilor impuse prin actul de acordare.
Beneficiarul ajutorului de minimis trebuie să păstreze, pentru o perioadă de minim 10 ani fiscali de la data acordării ultimei alocări specifice, toate documentele referitoare la ajutorul de minimis primit în cadrul schemei și să transmită furnizorului/administratorului acesteia sau Consiliului Concurenței, în termenele stabilite de aceștia, toate informațiile necesare pentru derularea procedurilor naționale și comunitare în domeniul ajutorului de
Art.22
Furnizorul are obligația de a supraveghea permanent ajutoarele de minimis acordate, aflate în derulare și de a dispune măsurile care se impun în cazul încălcării condițiilor instituite prin prezenta schemă, precum și prin legislația națională și/sau europeană aplicabilă la momentul
Furnizorul de ajutor de minimis dispune recuperarea ajutorului în cazul în care condițiile de acordare a ajutorului nu au fost respectate de beneficiar în conformitate cu prevederile 39 din OUG nr.77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr.21/2006, cu modificările și completările ulterioare.
Ajutorul de minimis care trebuie rambursat sau recuperat include și dobânda aferentă, datorată de la data plății acestuia până la data recuperării sau a rambursării
Rata dobânzii aplicabile este cea stabilită potrivit prevederilor Regulamentului UE 1589/2015 de stabilire a normelor de aplicare a articolului 108 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene.
Deciziile furnizorului de recuperare a ajutorului de minimis se transmit Consiliului Concurenței, spre informare, în termen de 5 zile de la data adoptării.
Art.23
Furnizorul, prin serviciul de specialitate are obligația de a transmite instituției abilitate – Consiliul Concurenței, în formatul și în termenul prevăzut de Regulamentul privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat, toate datele și informațiile necesare pentru monitorizarea ajutoarelor de stat și de minimis la nivel național, inclusiv pentru întocmirea inventarului ajutoarelor de stat și de minimis și a rapoartelor și informărilor necesare îndeplinirii obligațiilor României în calitate de stat membru al Uniunii
În cazul în care furnizorul nu are date definitive privind valoarea ajutorului de minimis, acesta va transmite valori
În cazul în care există îndoieli serioase cu privire la datele transmise de către furnizor, instituția specializată – Consiliul Concurenței poate să solicite date și informații suplimentare și, după caz, să facă verificări la beneficiarul ajutorului de Echipa de control a Consiliului Concurenței va fi însoțită de reprezentanții furnizorului.
Erorile constatate de furnizor și corecțiile legale. Anulări, recalculări, recuperări, rambursări se raportează până la 31 martie a anului următor anului de
În cazul în care furnizorul nu implementează măsurile ce se impun pentru respectarea legislației în domeniul ajutorului de stat, Consiliul Concurenței emite decizii de stopare sau recuperare a ajutoarelor de minimis. Deciziile emise de Consiliul Concurenței reprezintă titlu
Art. 24
Furnizorul va transmite Consiliului Concurenței, spre informare, prezenta schemă în termen de 15 zile de la data adoptării acesteia, conform art.17 din OUG nr. 77/2014 privind procedurile naționale în domeniul ajutorului de stat, precum și pentru modificarea și completarea Legii concurenței nr. 21/1996, cu modificările și completările ulterioare.
Art. 25
Furnizorul sau, după caz, administratorul schemei are obligația, conform prevederilor art.29 din Regulamentul privind Registrul ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul Președintelui Consiliului Concurenței nr. 437/2016, de a încărca în registrul electronic al ajutoarelor de stat acordate în România (RegAS) datele și informațiile referitoare la prezenta schemă de minimis într-un termen de maxim 5(cinci) zile de la data intrării în vigoare a
Contractele de finanțare/actele de acordare a ajutoarelor, plățile, obligațiile de recuperare a ajutoarelor și rambursarea efectivă a respectivelor obligații, aferente acestei măsuri, se vor încărca pe RegAS în termen de maxim 7(șapte) zile de la data semnării contractului/actului sau a publicării acestora în Monitorul Oficial al României, după caz, respectiv de la data instituirii plăților, a obligațiilor de recuperare sau a rambursării efective a respectivelor obligații.
XV. DISPOZIȚII FINALE Art.26
În măsura în care vor apărea noi prevederi legale naționale/europene prezenta schemă se va modifica/completa în mod corespunzător.
Citeste mai mult