Poliția susține că a acționat în limitele legii și că a continuat demersurile chiar și după retragerea plângerii. În același timp, investighează intern ce s-a întâmplat cu mandatul de arestare și respinge acuzațiile de neglijență sau favoritism.
Inspectoratul de Poliție Județean Mureș a transmis un comunicat detaliat în contextul reacțiilor publice intense apărute după uciderea Andei Gyurca și căutările fără rezultat ale principalului suspect, Emil Gânj. Polițiștii susțin că au acționat conform legii și că demersurile privind arestarea preventivă și supravegherea victimei au fost realizate cu responsabilitate.
Conform IPJ Mureș, în februarie 2024, Emil Gânj a primit un ordin de protecție provizoriu după o sesizare de violență domestică. Deși victima și-a retras ulterior plângerea și a solicitat anularea ordinului, polițiștii s-au autosesizat și au documentat cazul în continuare. Rezultatul: bărbatul a fost condamnat în aprilie 2025 pentru încălcarea ordinului.
Poliția afirmă că a introdus, începând cu martie 2024, o alertă informatică privind agresorul, iar din februarie 2025 sunt în curs verificări interne legate de mandatul de arestare emis în lipsă. IPJ neagă că ar fi existat presiuni asupra victimei și dezminte legături de rudenie între fugar și vreun polițist.
În ceea ce privește paza locuinței victimei, aceasta a fost asigurată non-stop până în aprilie 2025, când a fost restrânsă la cererea femeii.
„Referitor la mandatul de arestare preventivă, emis în lipsă în luna februarie 2024, menționăm că, din februarie 2025, sunt în curs verificări punctuale și riguroase cu privire la modul în care a fost gestionată transmiterea și implementarea măsurilor dispuse prin mandatul menționat, inclusiv în ceea ce privește înregistrarea și reflectarea acestuia în sistemele operative. Aceste demersuri se desfășoară cu respectarea strictă a cadrului legal aplicabil, iar orice comunicare prematură a detaliilor ar putea afecta integritatea verificărilor interne și, după caz, a eventualelor demersuri penale sau disciplinare.
Afirmațiile apărute în spațiul public potrivit cărora bărbatul căutat „nu a fost prins timp de un an și jumătate pentru că polițiștii nu știau că trebuie să facă asta, iar mandatul de arestare nu a fost introdus în sistem” nu reflectă realitatea. Introducerea unui mandat în sistemul informatic este o activitate distinctă de cea privind punerea în executare a acestuia sau a acțiunilor organizate în acest scop.
Astfel cum am mai specificat, de la data comiterii faptelor și până în prezent, au fost desfășurate numeroase și ample activități polițienești, fiind utilizate toate metodele și mijloacele disponibile, inclusiv cele de cercetare, atât în cadrul dosarului penal, cât și pe procedura urmăririi persoanelor, în vederea depistării bărbatului.
Este important de subliniat că emiterea mandatului de arestare preventivă în lipsă a reprezentat un demers esențial, generat chiar în cadrul activităților de căutare desfășurate de polițiști, ca răspuns la refuzul constant al persoanei de a se supune procedurilor judiciare.
Polițiștii au demarat căutări anterior sesizării instanței. Tocmai sustragerea repetată de la actele de procedură penală a determinat inițierea de către polițiști a demersurilor necesare pentru formularea propunerii și, ulterior, emiterea mandatului de arestare preventivă în lipsă, conform dispozițiilor legale.
De altfel, încă din 20 februarie 2024, întrucât persoana în cauză se sustrăgea de la efectuarea unor cercetări și proceduri judiciare și în conformitate cu cadrul legal, polițiștii au solicitat și s-a realizat înscrierea acestei mențiuni în bazele de date administrate de Direcția pentru Evidența Persoanelor și Administrarea Bazelor de Date.
Totodată, începând cu data de 1 martie 2024, pe numele acestuia a fost introdusă o alertă, ca urmare a încălcării obligațiilor legale aferente persoanelor înscrise în Registrul Agresorilor Sexuali. Această alertă a fost generată ca urmare a nerespectării obligației de a se prezenta la sediul poliției în acord cu procedurile specifice de supraveghere și în conformitate cu prevederile Legii nr. 118/2019.
Subliniem că, în baza mențiunii sau a alertei, orice verificare ori legitimare efectuată de un polițist în bazele de date ale Poliției Române ar fi generat un hit automat, cu obligația conducerii persoanei la cea mai apropiată unitate de poliție și informării structurii care a introdus alerta, în vederea luării măsurilor legale ce se impun” – a informat IPJ Mureș.
Foto: IPJ Mureș
Citeste mai mult