Reprezentanţa permanentă a ţării noastre pe lângă UE a primit pe 16 ianuarie 2023 o adresă agresivă din partea Comisiei Europene, care adresă ignoră cu totul riscul de distrugere a Deltei Dunării şi interesele unui stat membru al Uniunii. Comisiei nu îi pasă că Ucraina îşi vede nestingherită, netulburată de lucrările de adâncire a canalului Bâstroe, ba a pus gând rău şi braţului Chilia. Preocuparea şi îngrijorarea manifestate de autorităţile supreme de la Bucureşti sunt lipsite de valoare câtă vreme e nevoie de acţiuni concrete, ferme pentru a stopa definitiv acţiunile demarate de ţara vecină şi (ne)prietenă încă de la 2004.
Este ştiut că Delta Dunării, inclusiv partea aflată în Ucraina, constituie o rezervație naturală a biosferei. Delta este în patrimoniul UNESCO, fiind protejată de o convenţie internaţională. Cât priveşte navigaţia pe Dunăre, aceasta este reglementată de Convenţia de la Belgrad din 1948 şi prevede că doar canalul Sulina este deschis navigaţiei internaţionale.
Perspectiva din viziunea Ucrainei, cu includerea braţului Chilia în reţeaua transeuropeană de transport, nu ţine cont de afectarea iremediabilă a părţii de Sud a Deltei şi nici de evidenţa că intră pe teritoriul Uniunii Europene. În strună le cântă tocmai Comisia Europeană („gardianul tratatelor”). Şi stabileşte 16 februarie ca termen de conformare.
Din multitudinea de articole presă din ultima vreme, pe lângă analiza asumată de evz.ro , se detaşează veritabilul rechizitoriu publicat în preziua scadenţei de puterea.ro. Se explică, inclusiv pe înţelesul decidenţilor oficiali de la Bucureşti, cum Direcția Generală Mobilitate și Transport a Comisiei Europene ne-a adus la cunoştinţă o „solicitare oficială din partea Ucrainei de a adapta căile navigabile interioare pe Dunăre la rețeaua transeuropeană de transport (TEN-T) indicativă” și că „Ucraina a solicitat Comisiei să adauge la rețea alinierile căilor navigabile interioare ale estuarelor Chilia și Bâstroe ale Dunării”. Mai mult, după proceduri şi evaluări, Comisia are în vedere că prezinte rezultatul Consiliului în vederea semnării unui acord la nivel înalt cu Ucraina. În acest sens, „Comisia ar aprecia feedbackul României cu privire la propunerea Ucrainei de a adăuga estuarele Chilia și Bâstroe la rețeaua TEN-T indicativă”.
Interesant ar fi să îl auzim repede pe Bogdan Aurescu, ministrul Afacerilor Externe în funcţie, cum se poziţionează faţă de această solicitare care încalcă toate convenţiile la care România şi, implicit, UE au aderat. Interesul este cu atât mai mare cu cât Aurescu a comis una premergătoare, lată de tot împotriva României, anul trecut, în vară. E vorba de consimţământul comunicat public pe 13 iulie 2022 în legătură cu tranzitarea canalelor Chilia şi Bâstroe de către nave sub pavilion terț încărcate cu cereale. Ministerul Afacerilor Externe preciza că acceptul în acest sens a fost transmis părții ucrainene pe canale diplomatice, acesta venind în contextul eforturilor țării noastre de sprijinire a Ucrainei. Indiferent de consecințele şi costurile suportate de noi. Cu cine s-a consultat Aurescu, ce avize sau aprobări a luat anterior, nu am aflat încă. Nu este exclus să aflăm în ultimul ceas şi de cine ştie ce alte proiecte ucrainiene pe Dunăre, poate o hidrocentrală. (V. COSMA)
The post Cazul Bâstroe: Astăzi expiră ultimatumul dat României de Comisia Europeană în favoarea Ucrainei appeared first on Stiri Neamt.
Citeste mai mult