Cărțile electronice de identitate sunt disponibile și pentru cetățenii din Mureș – cartea electronică de identitate (CEI) și cartea de identitate simplă (CIS) . Cetățenii din Reghin au fost primii care pot depune cereri pentru a le obține, iar de azi, acest serviciu este operațional și la Târgu Mureș. În cursul lunii iunie, sistemul va fi implementat în toate birourile regionale de Evidență a Persoanelor.
Operaționalizarea va continua pe parcursul lunii iunie, pe măsura configurării infrastructurii informatice și a pregătirii personalului de specialitate de la nivelul celorlalte 15 servicii publice comunitare locale de evidență a persoanelor de la nivelul județului Mureș, după următorul program:
– 6 iunie 2025: D.G.E.P. Mureș și S.P.C.L.E.P. Târgu Mureș;
– 12 iunie 2025: S.P.C.L.E.P. Sighișoara și S.P.C.L.E.P. Râciu;
– 13 iunie 2025: S.P.C.L.E.P. Luduș și S.P.C.L.E.P. Sărmașu;
– 19 iunie 2025: S.P.C.L.E.P. Târnăveni, S.P.C.L.E.P. Iernut și S.P.C.L.E.P. Ungheni;
– 20 iunie 2025: S.P.C.L.E.P. Sovata și S.P.C.L.E.P. Sângeorgiu de Pădure;
– 26 iunie 2025: S.P.C.L.E.P. Acățari și S.P.C.L.E.P. Miercurea-Nirajului;
– 27 iunie 2025: S.P.C.L.E.P. Nadeș;
– 30 iunie 2025: S.P.C.L.E.P. Deda, S.P.C.L.E.P. Hodac și S.P.C.L.E.P. Ibănești.
„În ceea ce privește conținutul celor 2 noi tipuri de acte de identitate puse în circulație, având în vedere interesul manifestat de cetățenii județului, facem următoarele precizări:
Cartea electronică de identitate conține în formatul tipărit informații referitoare la:
a. pe faţă: denumirea statului emitent, tipul documentului, numele de familie, prenumele, sexul titularului (F pentru feminin sau M pentru masculin), cetăţenia, data naşterii, codul numeric personal (C.N.P.), numărul documentului, data expirării valabilităţii, semnătura olografă a titularului și imaginea facială a titularului.
b. pe verso: data emiterii şi autoritatea emitentă, zona de citire automată cu caractere identificabile optic, zona cip.
Subliniem faptul că adresa de domiciliu a titularului nu se va mai înscrie în formatul tipărit al cărții electronice de identitate, ci doar în format electronic, pe suportul de stocare electronic. Pe același suport se includ datele biometrice ale titularului, respectiv imaginea facială și impresiunile papilare a două degete, precum și locul nașterii titularului și prenumele părinților.
Principalele beneficii ale cărții electronice de identitate sunt:
– dimensiunea standardizată, similară unui card bancar, conform normelor europene;
– elemente avansate de securitate care asigură protecția împotriva falsificării și a furtului de identitate;
– posibilitatea utilizării ca document de călătorie;
– acces facil la servicii electronice și posibilitatea utilizării pentru semnătura electronică.
Cartea de identitate simplă poate fi utilizată de cetățenii care nu doresc să intre în posesia unui act de identitate prevăzut cu suport de stocare electronic și cuprinde următoarele informații:
a. pe față: denumirea statului emitent, tipul documentului, numele de familie, prenumele, sexul titularului (F pentru feminin sau M pentru masculin), cetăţenia, data naşterii, codul numeric personal (C.N.P.), numărul documentului, data expirării valabilităţii, semnătura olografă a titularului, imaginea facială a titularului;
b. pe verso: domiciliul, data emiterii şi autoritatea emitentă, zona de citire automată cu caractere identificabile optic.
Este foarte important de menționat faptul că acest tip de act de identitate poate fi folosit doar pe teritoriul național, neavând valența unui document de călătorie.
Termenele de valabilitate pentru cartea electonică de identitate și cartea de identitate simplă sunt următoarele:
a) 2 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0-2 ani;
b) 4 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 2 şi 14 ani;
c) 5 ani, pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14 şi 18 ani;
d) 10 ani, după împlinirea vârstei de 18 ani;
e) cu valabilitate nelimitată, după împlinirea vârstei de 70 de ani.
Actele de identitate – buletin de identitate și carte de identitate, aflate în circulație, sunt și rămân valabile până la expirarea valabilității, cu mențiunea că după data de 31 august 2031 nu mai pot fi folosite ca documente de călătorie pe teritoriul Uniunii Europene.
Pentru cetățenii români, începând cu vârsta de 14 ani, prima carte electronică de identitate se eliberează gratuit, contravaloarea acesteia este de 67 lei, fiind suportată în limita fondurilor asigurate prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
Pentru minorii cu vârsta cuprinsă între 0-14 ani părinții/reprezentanții legali pot depune cereri pentru eliberarea cărții electronice de identitate, însă vor trebui să achite contravaloarea acesteia la ghișeele unităților CEC Bank sau la stațiile de plată SelfPay.
Pentru minorii cu vârsta între 0-14 ani nu se eliberează carte de identitate simplă.
Minorii care solicită eliberarea cărți electronice de identitate cu 30 de zile înainte de împlinirea vârstei de 14 ani beneficiază de gratuitate.
Contravaloarea cărții de identitate simple este de 38 lei și se poate achita la ghișeele unităților CEC Bank ori la automatele de plată SelfPay.
Programările pentru depunerea cererii pentru eliberarea CEI se vor realiza exclusiv online, prin accesarea portalului HUB Servicii MAI
Modul de programare în scopul depunerii cererii pentru eliberarea CIS se stabilește de conducerea fiecărui serviciu local.
Termenul de eliberare al CEI și CIS este de 15 zile lucrătoare de la preluarea cererii.
Cele 2 tipuri de acte de identitate nu se eliberează pe bază de procură specială” – a comunicat Direcţia Generală de Evidenţă a Persoanelor Mureş.
Foto: Fb Péter Ferenc
Citeste mai mult