Anul școlar 2025-2026 începe sub semnul unei schimbări majore în percepția părinților din România: anxietățile sociale au depășit presiunile financiare. Conform studiului „Back to School 2025”, realizat de agenția independentă de cercetare MKOR, 38% dintre părinți declară că teama de bullying este principala lor îngrijorare, înaintea bugetului pentru pregătirea de școală, estimat la o medie de 450 RON per copil.
„În 2025, întoarcerea la școală nu mai e doar despre coșul de cumpărături. Părinții ne spun clar: siguranța emoțională a copiilor cântărește mai mult decât nota de plată a rechizitelor. Bullying-ul e tema care nu mai poate fi amânată, pentru școli, comunități și pentru noi toți”, a declarat Cori Cimpoca, fondatoarea MKOR.
Bullying-ul, noua prioritate
Teama de comportamente agresive și conflicte între elevi este resimțită mai acut de mame (46%) decât de tați (31%) și atinge cote maxime în rândul părinților de preșcolari (51%). În București și Ilfov, problema urcă la 44%. Alte griji, precum greutatea ghiozdanului (33%) sau siguranța fizică a copilului (32%), sunt împinse în plan secund.
Bugete paralele pentru același început de școală
Deși media națională a cheltuielilor este de 450 RON, diferențele sunt izbitoare: părinții din privat alocă 660 RON, cu peste 50% mai mult decât cei din sistemul public (430 RON). Regiunile amplifică polarizarea – în Vest bugetul mediu ajunge la 590 RON, în timp ce în Sud coboară la 330 RON.
În „coșul de cumpărături”, hainele domină cu un buget de 570 RON, aproape dublu față de cel pentru rechizite (300 RON).
Meditațiile, o normă „invizibilă”
Studiul confirmă că piața paralelă a pregătirii suplimentare s-a normalizat: 44% dintre părinți plătesc meditații, la un tarif mediu de 100 RON/ședință. Fenomenul este concentrat pe matematică (92%), limba română (59%) și limbile străine (33%). Accesul rămâne însă puternic stratificat: 58% dintre familiile cu venituri mari investesc în meditații, comparativ cu doar 34% dintre cele cu venituri mici.
O școală între ideal și realitate
Datele corelate cu studiul „Educația din perspectiva românilor” (mai 2025) arată o ruptură clară: românii își doresc o școală care să formeze oameni culți și informați (70%), dar identifică drept obstacole majore lipsa unei viziuni naționale coerente (48%) și subfinanțarea cronică (48%).
Astfel, începutul de an școlar devine nu doar o provocare financiară, ci și una emoțională și structurală, cu implicații adânci pentru sistemul educațional din România.The post Bullying-ul, mai temut decât nota de plată pentru școală: 38% dintre părinți pun siguranța emoțională a copiilor înaintea bugetului de 450 RON first appeared on ObservatorBN.
Citeste mai mult