• Acasa
  • Contacteaza-ne
  • Schimb de link-uri
DATA:
08/12/2025
  • Acasa
  • Contacteaza-ne
  • Schimb de link-uri
TRIMITE MESAJ
  • Acasa
  • Contacteaza-ne
  • Schimb de link-uri
No Result
View All Result
Home Stiri Neamt

Apocalipsa imobilizării urbane și atacul la proprietate

Ziare Online 24 de Ziare Online 24
02/05/2023
in categoria Stiri Neamt
0
0
SHARES
0
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

Într-o discreție care nu mai are pe cine și de ce să mire, câtă vreme la mijloc e Agenția pentru Dezvoltare Regională Nord-Est, pe 2 mai se încheie consultarea publică (obligatorie, dar de mântuială) pentru un ghid de finanțare ce poate genera consecințe dramatice. Deschiderea procedurii s-a marcat pe 12 aprilie. Autoritățile locale au tăcut adânc, la fel și partidele, și închipuita societate civilă, în frunte cu organizațiile de breaslă ale proiectanților și constructorilor. Denumirea ghidului: Promovarea mobilității urbane multimodale sustenabile – apelul pentru municipii reședință de județ. Elementar, numai conceptul de mobilitate urbană multimodală obliga la o generoasă campanie publică de informare și conștientizare, eventual sprijinită de Adina Vălean, Comisar european pentru Transporturi din partea României.
Materialul de 37 de pagini ține de Programul Regional Nord-Est 2021-2027, deci de actualul exerciți financiar-bugetar al Uniunii Europene, cu prelungirea aferentă de 3 ani. Prioritatea se numește „Nord-Est – o regiune cu mobilitate urbană durabilă” și are ca obiectiv specific „Promovarea mobilității urbane multimodale sustenabile, ca parte a tranziției către o economie cu zero emisii de dioxid de carbon”.
Legătura dintre aberația cu „economie cu zero emisii de dioxid de carbon”, impusă de regimul federal-confederal de la Bruxelles, și dreptul constituțional la proprietate și folosința proprietății reprezentate de un autoturism convențional, nu este explicată nici de această dată.
Activităţile/măsurile sprijinite în cadrul prioritații de investiții, scrie în ghid, vor urmări în principal îmbunătăţirea eficienţei transportului public de călători, a frecvenţei şi a timpilor săi de parcurs, a accesibilităţii, a transferului către acesta de la transportul privat motorizat, precum și a transferului către modurile nemotorizate de transport. De asemenea, se va urmări ca utilizarea autovehiculelor cu combustibili convenționali să devină o opțiune mai puţin atractivă din punct de vedere economic şi al timpilor de parcurs, faţă de utilizarea transportului public nepoluant/a modurilor nemotorizate, creându-se în acest mod condițiile pentru reducerea emisiilor de echivalent CO2 din transport. Reținem partea cu opțiunea mai puțin atractivă.
Mai departe, aflăm că vor fi finanțate acele subactivități/ activități care contribuie în mod direct la creșterea distribuției modale către transportul public în comun nepoluant și mijloacele alternative de transport (mersul pe jos, cu bicicleta) de la nivelul celor 6 municipii reşedinţă de judeţ din regiunea noastră şi a Zonelor Urbane Funcționale/ Zonelor Metropolitane. Trecem peste distribuția modală și notăm că mersul pe jos a devenit mijloc de transport.
Alocarea financiară pentru acest apel de proiecte este de 161.674.216,87 euro, din care 137.423.084,34 euro din Fondul European de Dezvoltare Regională și 24.251.132,53 euro cofinanțare de la bugetul de stat, ceea ce înseamnă că rata de cofinanțare acordată prin FEDR este de 85% din valoarea cheltuielilor nerambursabile ale proiectului, iar din bugetul de stat se acoperă 15% din valoarea acestor cheltuieli. Pentru proiectele depuse, cofinanțarea din partea solicitantului este de minimum 2% din valoarea cheltuielilor eligibile.
În secțiunea activităților eligibile, pe componenta de Investiții destinate implementării mobilității urbane durabile prin crearea, dezvoltarea transportului public în comun nepoluant, lăsând la o parte ce înseamnă tramvaie și troleibuze, regăsim activități în plină desfășurare la Piatra-Neamț:

Crearea, modernizarea, reabilitarea, extinderea infrastructurii rutiere utilizate de transportul public în comun nepoluant;
Crearea, modernizarea, reabilitarea, extinderea de benzi separate, folosite exclusiv pentru mijloacele de transport public de calatori;
Amenajarea stațiilor de încărcare electrică pentru autobuze electrice;
Crearea, modernizarea, reabilitarea, extinderea depourilor/autobazelor aferente transportului public în comun nepoluant, inclusiv infrastructură tehnică aferentă;
Crearea, modernizarea, reabilitarea stațiilor de transport public de călători, inclusiv asigurarea accesibilității pentru persoanele cu dizabilități.

Atrage atenția însă, în document, o activitate nedezbătută public absolut deloc în urbea de sub Telegoală: Amenajarea de parcări în punctele terminus ale liniilor de transport în comun, în zona de acces în municipiu pentru a încuraja continuarea călătoriei spre punctele de interes cu mijloacele de transport în comun.
Corelarea cu desființarea parcărilor din oraș, cu restricționarea utilizării benzilor de circulație rutieră prin Configurarea, reconfigurarea infrastructurii rutiere pe străzile urbane, pentru prioritizarea transportului public de călători, cu bicicleta și pietonal și mai ales cu ceea ce explicit apare ca Dezvoltarea sistemelor de reducere, interzicere a circulației autoturismelor în anumite zone conduce dacă nu direct la concluzii, atunci la niște ipoteze pertinente. Privesc scopul real al parcărilor ce vor apărea pe undeva la marginea orașului, în condițiile în care parcări etajate suficiente nu ai unde construi în Piatra-Neamț.
Consultat de Mesagerul de Neamț, cu suficient timp înainte de a începe nebunia națională cu orașele de 15/20 de minute, renumitul profesor și avocat Gheorghe Piperea s-a pronunțat ferm în favoarea unor acțiuni colective în instanțele de judecată împotriva autorităților care, sub pretexte ecologiste, nesocotesc dreptul la proprietate și folosința acesteia. Mai mult, a îndemnat la atenție maximă în privința investițiilor făcute – în realitate! – pentru a plasa proiecte și lucrări firmelor clientelare după o regulă consacrată la Piatra-Neamț de pe vremea lui Pinalti: avem/luăm niște bani – cum procedăm?
Vom dezvolta subiectul în ediția tipărită de săptămâna viitoare din Mesagerul de Neamț, când veți face cunoștință și cu… bolarzii. E un răgaz suficient acordat Executivului local (în frunte cu primarul Andrei Carabelea) și aleșilor să explice de ce a trebuit să fie sacrificat orașul, pe repede înainte și fără a tresări deloc în fața sumelor exorbitante alocate din bugetul local, la limita prelungirii „n+3” a precedentului exercițiu financiar-bugetar al UE, cu niște proiecte de „mobilitate” moștenite.
E un bun moment pentru a reaminti că, deși am cerut public din 2021, la puțin timp după alegerile locale din toamna lui 2020, nu ne-au fost prezentate un studiu de oportunitate, unul de impact și, cumva ca element de rafinament, un studiu de optimizare a traficului rutier. Desigur, nu sub formă de materiale promoționale, plantate pe vreun site, ci cu documente semnate și parafate, să știm cine-s „savanții” care au considerat că „soluțiile” se potrivesc pe profilul rețelei rutiere a orașului, pe cel al traficului, pe parcul auto existent și distribuția zonală a acestuia ș.a.m.d., pentru a cere apoi o a doua, a treia părere. Argumentul că ADR Nord-Est a semnat contractele de finanțare nu stă în picioare.
Viorel COSMA
 
 
 
The post Apocalipsa imobilizării urbane și atacul la proprietate appeared first on Stiri Neamt.

Citeste mai mult

Articolul precedent

„Influenceri” din Sălaj, amendați la Oradea

Urmatorul articol

Ministerul Apărării face angajări

Related Posts

Stiri Neamt

Cum protejezi datele clienților cu un CRM instalat pe server propriu – studiu de caz pe Zarina CRM

10/11/2025
Stiri Neamt

De ce optimizarea SEO este o investiție, nu un cost

29/05/2025
Stiri Neamt

Cazare spectaculoasă în Bran la Conacul Boieresc – un colț de rai între munți și tradiții

28/05/2025
Stiri Neamt

Refugiul perfect în inima Carpaților: Descoperă liniștea și eleganța de la Pensiunea Conacul Boieresc din Bran

25/05/2025
Stiri Neamt

Administrăm mai bine, trăim mai bine: cum putem face Zalăul să funcționeze pentru toți

01/05/2025
Stiri Neamt

„Vreau un primar care să mă asculte.” Ce-și dorește, de fapt, un zălăuan de la administrația locală?

01/05/2025
Next Post

Ministerul Apărării face angajări

Cele mai recente stiri

  • Toamna care ne învață, ne inspiră și ne unește – proiecte tematice magice la Grădinița Vinerea și Grădinița Kunterbunt Cugir 23/11/2025
  • Amenzi de peste 14.000 de lei aplicate de polițiști, în urma unei acțiuni cu efective mărite organizată vineri, la Alba Iulia 23/11/2025
  • Amenzi de peste 14.000 de lei aplicate de polițiști, în urma unei acțiuni cu efective mărite organizată vineri, la Alba Iulia 23/11/2025
  • Dispută pentru aurul de la Certej, estimat la „1 miliard de dolari”. Guvernul, dat în judecată pentru a prelungi licența de exploatare 23/11/2025
  • Naționala de handbal feminin a României a câştigat Trofeul Carpaţi 23/11/2025
  • Arme letale introduse ilegal în țară. Doi bărbați din Bistrița-Năsăud au fost reținuți de polițiști 23/11/2025
  • Couture For Gentlemen Oradea, singurul magazin de costume pentru bărbați din lume care oferă trei garanții! 23/11/2025
  • Couture For Gentlemen Oradea, singurul magazin de costume pentru bărbați din lume care oferă trei garanții! 23/11/2025
  • Couture For Gentlemen Oradea, singurul magazin de costume pentru bărbați din lume care oferă trei garanții! 23/11/2025
  • Foto: Accident spectaculos pe DJ 687 23/11/2025

Web design by Dianys Holding - realizare website

© 2021 Ziar Online 24. Toate drepturile sunt rezervate. Parteneri: Stiri Transilvania 24Digi Stiri Muntenia 24 Ziare Locale 24

No Result
View All Result
  • Home
  • Stiri Ilfov

© 2021 Ziar Online 24. Toate drepturile sunt rezervate. Parteneri: Stiri Transilvania 24Digi Stiri Muntenia 24 Ziare Locale 24